تنها راه بازگشت استقلال به لیگ قهرمانان آسیا

۳۰ مارس آخرین فرصت برای تیم‌های بدهکار در لیگ قهرمانان آسیا بود. این هشدار از ماه‌ها قبل توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم‌ها داده شده بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا خطاب به تیم‌هایی که در صف دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند، هشدار داده بود تا ۳۰ مارس می‌بایست تکلیف پرونده‌های مالی خود را روشن کنند. در صورتی که این مهلت از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تمدید شود، حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا به چالش کشیده نمی‌شود، در غیر این صورت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز حرفه‌ای استقلال را تایید نخواهد کرد و اینکه دوری آبی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا یک فصل دیگر طول خواهد کشید.

جالب است بدانید مدارکی که از سوی باشگاه‌ها در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا بارگذاری می‌شود، از سوی یک شرکت آلمانی بررسی می‌شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد. ضمن اینکه دیگر امکان مماشات از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران هم وجود ندارد، چرا که به خاطر مماشات‌ها، پیش تر کنفدراسیون فوتبال آسیا این کمیته را جریمه و مدتی آنها را تعیلق کرده بود و ابتدای این فصل هم مهدی تاج به باشگاه‌های ایرانی هشدار داد که باید در بارگذاری مدارک در سایت مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا درستی را رعایت کنند و هیچ مماشاتی فدراسیون فوتبال با باشگاه‌ها نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد تنها یک راه برای بازگشت استقلال به لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا بهانه باشگاه استقلال برای پرداخت بدهی را بپذیرد یا به خاطر اینکه بازی‌های این فصل به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و استقلال هم از جمله تیم‌های پرطرفدار در لیگ قهرمانان آسیا است، مدتی به این تیم برای پرداخت بدهی‌ها زمان بدهد.

مدیر اجرایی باشگاه استقلال: اراده برای کمک ما وجود نداشت!

امیرحسین قاضی‌نور، مدیر اجرایی باشگاه استقلال درباره حذف استقلال از آسیا به دلیل پرداخت نکردن طلب آندره‌آ استراماچونی توضیح داد: به عنوان شخصی که از بیرون مجموعه آمدم و افتخار داشتم داخل این مجموعه باشم، تلاش‌ها برای پرداخت این پول از ماه‌ها قبل انجام شده بود و من شاهد این تلاش‌ها بودم. به ارگان‌های مختلف نامه زده شده بود و کاری به رنگ بندی تیم‌ها یعنی استقلال و پرسپولیس ندارد. این قضیه ملی است و فرقی نمی‌کند چه تیمی حذف شود.

او ادامه داد: مورد این نبوده که چرا به روز آخر کشیده شده و چرا رایزنی انجام نشد. اراده‌ای از مجموعه بالاتر برای این که به استقلال کمک شود، نبود. تلاش‌ها شبانه‌روزی بود. من بارها دیدم که مسئولان مصاحبه می‌کنند که نگران هستیم اما آقایان مسئول اگر نگران بودید، کمک می‌کردید. چه کمکی کردید؟ دلخوشی این مردم، این تیم‌ها هستند. بازیکن حق دارد که ناراحت باشد زیرا آینده‌اش در این است. آن‌ها یک سال بدون باخت تلاش کرده‌اند که در آسیا باشند. هوادار در سرما و گرما از این تیم حمایت کرده که در آسیا شرکت کند. چرا بازیکنی که آینده‌اش به این موضوع گره خورده، نباید در آن شرکت کند؟ بازیکن تمرکزش را در زمین گذاشته تا هوادار را راضی کند.

مدیر اجرایی استقلال اضافه کرد: هواداران گله‌ای داشتند و شعارهایی دادند که به دلیل ناراحتی آن‌ها است. سلسله اتفاقاتی در این چند سال رخ داده که باعث شده تا پرونده استراماچونی و یکی دو پرونده دیگر حل نشود. مدیریت استقلال آخرین نفری است که مقصر است و آن‌ها سر فرصت توضیح می‌دهند که چه تلاش‌هایی صورت گرفته است. هنوز همه چیز تمام نشده و رایزنی‌هایی در حال صورت گرفتن است. گفته شده بود فرصت تا ساعت ۱۲ است اما این طور نیست و تلاش‌ها شبانه‌روزی بوده و بعدا در این خصوص توضیح خواهم داد.

مقصر مشکلات استقلال چه کسی است؟

کاپیتان ملی پوش تیم فوتبال استقلال در خصوص ماجرای پرونده استراماچونی، وزیر سابق ورزش و مدیرعامل قبلی استقلال را مقصر می‌داند.

سید حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال پس از پیروزی دو بر صفر استقلال‌ تهران مقابل‌ ذوب آهن در جمع خبرنگاران گفت: استقلال امروز شرایط بسیار سختی داشت. موفق شدیم در یک بازی سخت پیروز میدان شویم. قبل از بازی در هتل تمرکز لازم را نداشتیم اما از بازیکنان تشکر می‌کنم چرا که در این مدت از تمام جان‌شان مایه گذاشتند. به ادامه این فصل امیدواریم. از کسانی که تلاش کردند که استقلال حذف شود تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: استقلال مگر هوادار میلیونی ندارد؟ مگر این تیم مردمی نیست و مال دولت نیست؟ یک تیم دیگر اگر هم چون مشکلی برایش پیش بیاید همه بسیج خواهند شد که مشکلش را حل کنند. باید  مشکل استقلال‌ حل می‌شد تا آبروی ایران از بین نرود. هیچ‌کس به کمک استقلال برای پرداخت این بدهی نیامد. استقلال تنهای تنها است. امکاناتی نداریم و پس از این‌که پیروز میدان می‌شویم کسی با ما کاری ندارد. خودمان هستیم و سرمربی‌مان. سال گذشته با آرامش کارمان را انجام دادیم و قهرمان شدیم.

دروازه‌بان استقلال گفت: امسال شرایط خوب نیست. چهار ماه گذشته ذهن من و بازیکنان درگیر بود. بعد از جام جهانی و قبل از  داربی چند بار بازیکنان می‌خواستند اعتصاب کنند و تمرین را تعطیل کنند. اما من از آن‌ها خواهش کردم که این کار را نکنند. بازیکنان تا جایی که می‌توانستند ادامه دادند اما تا کی؟ اگر به شما حقوق ندهند آیا می‌توانید به چشم زن و بچه خود نگاه کنید؟ مگر ما شغل دیگری داریم؟ ما فقط می‌خواهیم که قراردادمان پرداخت شود. متاسفانه وقتی اسم پول بیاوریم جریمه خواهیم شد. همه بازیکنان اکنون مصاحبه کردند و مشکل، مشکل تیمی است. خیلی‌ها می‌گویند که قبل از عید حسینی استوری گذاشته و تیم را متشنج کرد. در اردوی تیم ملی بودم و به جای این‌که تمرکز کنم علیه ما در فضای مجازی خط دادن و گفتند که این کار حسینی بوده است.

حسینی ادامه داد: جای این‌که مشکل را حل کنند می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند. مقصر دولت قبلی، وزیر ورزش قبلی و مدیرعامل قبلی است. زمانی که این بدهی بود این مبلغ زیادی نبود. آن موقع دلار ۱۰ هزار تومان بود و می توانستند بدهی را بدهند. همان موقع همه تیم‌ها از ما می‌ترسیدند. حتی تیم رقیب از ما حمایت می‌کرد. همه دست به دست هم داده‌اند. بازیکنان نباید این‌جا بایستند و علیه کسی صحبت کنند. باید فوتبال‌مان را بازی کنیم. در این باشگاه هیچ شخصی کار خود را درست انجام نمی‌دهد. از بازیکنان تشکر می‌کنم که به خاطر هواداران به بازی‌ها آمده و پیروز میدان شدند. پس از تیم ملی جو تیم فضای خوبی نبود. همه ناراحت بودند. از جام باشگاهی آسیا می توانستیم کلی درآمدزایی داشته باشیم حتی ممکن بود چند بازیکن خوب بازی کنند و درآمد برای باشگاه به دست بیاید. یک دل شدیم که هر اتفاقی افتاد بازی را ادامه دهیم.