تشویق به ازدواج و تولید نسل در چین: پاداش نقدی به عروس‌های زیر ۲۵ سال!

در یک شهر چین، به زوج‌هایی که در آن عروس کمتر از ۲۵ سال دارد، جایزه‌ای به ارزش هزار یوان (۱۳۷ دلار) اعطا می‌شود. این اقدام آخرین تلاش برای تشویق جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده در چین محسوب می‌شود. این کشور با چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی در خصوص کاهش نرخ تولد مواجه است.

یه گزارش یورو نیوز، این اطلاعات در هفته‌ای گذشته توسط مقامات شهر چانگشان در یک حساب رسمی در وی‌چت منتشر شد. این پیام اعلام می‌کند که هدف از اهدای این جایزه، ترویج “ازدواج در سن مناسب و تولید نسل” برای ازدواج اولیه است.

علاوه بر این، این بسته تشویقی شامل یارانه‌هایی برای مراقبت از کودکان، ایجاد باروری و تحصیل برای زوج‌هایی که دارای فرزند هستند نیز می‌شود.

جمعیت چین در سال گذشته برای اولین بار در شش دهه گذشته کاهش یافته است و عامل پیری جمعیت نیز مسئله‌ای جدی شده است. به همین دلیل، مقامات این کشور مجموعه‌ای از اقدامات را به منظور افزایش نرخ تولد، از جمله ارائه مشوق‌های مالی و بهبود تسهیلات مراقبت از کودکان، در نظر گرفته‌اند.

محدودیت سنی قانونی برای ازدواج در چین، حداقل ۲۲ سال برای مردان و ۲۰ سال برای زنان می‌باشد. با این حال، تعداد ازدواج‌ها در این کشور در حال کاهش است. همچنین به دلیل سیاست‌های رسمی که تشکیل خانواده برای زنان مجرد را دشوارتر کرده، نرخ تولد نیز کاهش یافته است.

به گزارشات دولتی که در ماه ژوئن منتشر شده‌اند، نرخ ازدواج در سال ۲۰۲۲ با ۶.۸ میلیون نفر، پایین‌ترین در دهه‌ها بوده و نیز در سال گذشته ۸۰۰ هزار ازدواج کمتر از سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.

رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که نرخ باروری در چین که در حال حاضر یکی از کمترین نرخ‌ها در جهان است، در سال ۲۰۲۲ به کمترین سطح یعنی ۱.۵۹ کاهش یافته است.

هزینه‌های بالای مراقبت از کودکان و اجبار به ترک کار، بسیاری از زنان را از تصمیم به داشتن فرزندان بیشتر منع کرده و همچنین تبعیض جنسیتی و تصورهای سنتی در خصوص مسئولیت مراقبت از فرزندانشان همچنان در سراسر کشور وجود دارد.

علاوه بر این، اعتماد کم مصرف‌کنندگان و نگرانی‌های افزایش‌یافته در مورد وضعیت اقتصادی چین، به عنوان عوامل اصلی توسط جوانان چینی برای عدم تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده ذکر شده‌اند.