بررسی و نقد شیائومی 14 اولترا؛ پرچمدار اما نه چندان چشمگیر

تمام مشخصات گفته شده در اکثر پرچمدارهای امسال هم مشاهده می‌شود و شاید از نگاه بسیاری از کاربران چندان جذاب نباشد. البته این موضوع بدیهی است، چرا که با وجود پرچمدارانی مانند گلکسی S24 اولترا، آیفون ۱۵ پرومکس یا هواوی پیورا ۷۰ اولترا کمتر کسی به فکر اولترای شیائومی می‌افتد؛ برخلاف مدل‌های استاندارد و پروی این سری که فروش خوبی را تجربه کردند.

با این حال، چه مواردی باعث شده که گوشی Xiaomi 14 Ultra جایگاه مناسبی پیدا نکند؛ مارکتینگ ضعیف، قیمت‌گذاری نامناسب یا صرفا نام برند؟ برای پاسخ به این سوال نگاه عمیقی به پرچمدار تمام عیار شیائومی یعنی ۱۴ اولترا خواهیم داشت و نکات قوت و ضعف آن را بازگو خواهیم کرد.

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا؛ غول مرحله آخر شیائومی

پرچمدارهای شیائومی در چندین مدل عرضه می‌شوند؛ استاندارد، پرو و اولترا که آخرین مدل‌ آن همیشه در زمینه دوربین عملکرد بهتری دارد.

چندسالی است که این شرکت چینی نسخه اولترای پرچمدارهای خود را با کلی سروصدا روانه بازار می‌کند و در دو نسل گذشته شاهد استفاده از حسگرهای یک اینچی بودیم تا توجه عکاسان موبایلی را به خود جلب کند. ابتدا پیش از بررسی شیائومی ۱۴ اولترا بد نیست به اقلام داخل جعبه این دستگاه اشاره کنیم.

موارد قرار گرفته در جعبه این پرچمدار شامل خود گوشی، کابل شارژ، آداپتور ۹۰ واتی و کاور پلاستیکی که ساختار محکمی دارد و بیرون‌زدگی لنزها را می‌پوشاند. نکات مثبت و منفی این گوشی به شرح زیر است:

نکات مثبت

کیفیت ساخت بالا
صفحه نمایش شفاف و باکیفیت
اسنپدراگون هشت نسل سه از قدرت کافی برخوردار است.
دوربین اصلی عکس‌های بسیار باکیفیت ثبت می‌کند.
دوربین اولتراواید عملکرد خوبی دارد.
دوربین سلفی در شب عملکرد بسیار خوبی دارد.
اسپیکرهای باکیفیت
امکانات شخصی‌سازی گسترده

نکات منفی

اشباع رنگ هنگام پردازش تصاویر
بیرون‌زدگی لنز دوربین زیاد است.
ماندگاری باتری در مقایسه با سایر پرچمدارها کمتر است.
رابط‌کاربری شیائومی شاید باب میل برخی از کاربران نباشد.
وزن زیاد
ارتقای نه‌چندان زیاد در مقایسه با نسل قبلی

بررسی طراحی ۱۴ اولترا؛ ظاهر تکراری!

شیائومی برای طراحی ۱۴ اولترا چندان به زحمت نیفتاده و دستگاه را ظاهری یکسان با نسل قبلی خود روانه بازار کرده؛ انگار که ‍‍ویروس اپل و طراحی تکراری به شرکت‌های چینی هم سرایت کرده است. این شباهت ظاهری میان ۱۳ اولترا و ۱۴ اولترا به قدری به‌نظر می‌رسد که اگر این دو دستگاه را کنار هم قرار دهیم، امکان تشخیص آن‌ها را نخواهیم داشت. تنها تفاوتی که با کمی دقت به‌نظر می‌رسد بزرگ‌تر شدن قطر ماژول دوربین دایره‌ای این پرچمدار است.

گوشی ۱۴ اولترا شیائومی دارای ابعاد ۱۶۱.۴ در ۷۵.۳ میلی‌متر با ضخامت ۹.۲ میلی‌متر است که دستگاه بزرگی به حساب می‌آید. همچنین باید بگوییم که وزن آن تقریبا به ۲۲۵ گرم می‌رسد که عدد بالایی محسوب می‌شود و در استفاده‌های طولانی مدت دست کاربر را اذیت خواهد کرد.

شیائومی پرچمدار تمام عیار خود را با بدنه آلومینیومی به همراه پنل پشتی چرمی و جلویی شیشه‌ای روانه بازار کرده است. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که نسخه آبی رنگ این دستگاه پنل پشتی شیشه‌ای و نسخه مشکی رنگ آن برای بازار چین بدنه تیتانیومی دارد.

از نظر کیفیت ساخت باید بگوییم که شیائومی در این بخش سنگ تمام گذاشته و هنگام اولین تجربه کاربری، حس کیفیت را به کاربر منتقل می‌کند.

با این حال، دست گرفتن این گوشی چندان راحت نیست، چرا که ماژول دوربین فضای زیادی از پنل پشتی را اشغال کرده و بیرون‌زدگی زیاد آن هم باعث تماس با دست هنگام استفاده افقی می‌شود. در وسط ماژول دوربین این گوشی عبارت لایکا را مشاهده می‌کنیم که به علت همکاری شیائومی با این شرکت در تنظیم لنزهای دوربین قرار گرفته است.

در لبه جلویی دستگاه پنل شیشه‌ای بزرگ قرار گرفته که شیائومی هم مانند دیگر همتای چینی خود یعنی هواوی از محافظ اختصاصی خود با نام Xiaomi Shield Glass رفته است که به گفته شیائومی دوام و مقاومت بیشتری در مقایسه با محافظ‌های گوریلا گلس دارد.

موردی دیگری که باید در بخش جلویی به آن اشاره کنیم، حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر است که باعث می‌شود که کاربران تقریبا به ۹۰ درصد از این فضا دسترسی داشته باشند. همچنین لبه‌های این پنل دارای انحنا هستند که به راحت‌تر در دست قرار گرفتن دستگاه کمک شایانی می‌کند. در نهایت باید به گواهی IP68 اشاره کنیم که مقاومت کامل در برابر نفوذ آب تا عمق ۱.۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه و ذرات غبار را به ارمغان می‌آورد.

بررسی صفحه نمایش ۱۴ اولترا؛ روشن و باکیفیت

شیائومی برای پرچمدار تمام عیار خود به سراغ پنل ۶.۷۳ اینچ از نوع AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل رفته است. همچنین باید اشاره کنیم که این پنل از فناوری LTPO پشتیبانی می‌کند که اجازه کنترل نرخ‌نوسازی صفحه نمایش را در موقعیت‌های مختلف بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز می‌دهد.

عملکرد بخش نرم‌افزار در این زمینه کاملا مناسب است و هنگامی که تعاملی با نمایشگر نداشته باشید، دستگاه برای کاهش مصرف انرژی نرخ‌نوسازی را روی یک هرتز قرار می‌دهد و به محض لمس صفحه روی عدد ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد. البته تمامی نرم‌افزارهای شخص ثالث از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و هنگام باز کردن چنین برنامه‌هایی نرخ صفحه روی ۶۰ هرتز تنظیم می‌شود.

نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا برخلاف رقبای کره‌ای و آمریکایی خود گزینه مناسب‌تری برای محافظت و دیرتر خسته شدن چشم به حساب می‌آید؛ چون غول فناوری چینی از نرخ ۱۹۲۰ هرتز برای پهنای پالس صفحه خود استفاده کرده است. در واقع این نرخ باعث کاهش آسیب‌های وارد شده به چشم هنگام استفاده از گوشی در تاریکی می‌شود.

مقدار روشنایی عدد اعلام شده از سوی شیائومی برای ۱۴ اولترا ۳۰۰۰ نیت است که شاید از نظر مشخصات روی کاغذ مانند سری آیفون ۱۵ باشد، اما در واقعیت عملکرد متفاوت دارد؛ چرا که این عدد اعلام شده فقط زمانی در دسترس قرار می‌گیرد که محتوای HDR نمایش دهد.

میزان روشنایی تولید شده از این پنل در حالت خودکار به ۱۲۸۱ نیت می‌رسد که برای کار کردن زیر نور مستقیم خورشید مناسب است و از گوشی وان‌پلاس ۱۲ عملکرد بهتری دارد.

از نظر کیفیت هم باید به این موضوع اشاره کنیم که نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا با برخورداری از وضوح بالا در کنار تراکم ۵۲۲ پیکسل در هر اینچ کاملا مانند یک پرچمدار عمل می‌کند و تجربه بصری بسیار خوبی برای کاربر رقم می‌زند.

نرم‌افزار و حسگرهای امنیتی می ۱۴ اولترای شیائومی

گوشی Xiaomi 14 Ultra از رابط‌کاربری جدید HyperOS مبتنی بر اندروید ۱۴ مجهز شده و بد نیست بگوییم که این گوشی اولین دستگاه این شرکت به حساب می‌آید که با این رابط‌کاربری روانه بازار شده است. همچنین این رابط اولین گام شیائومی در راستای ایجاد اکوسیستم مشترک میان سایر محصولات این شرکت نظیر خودرو، لوازم خانگی و اینترنت اشیا محسوب می‌شود.

ظاهر پوسته جدید با نسل قبلی تفاوت چندانی ندارد، ولی بهبودهای زیادی در آن صورت گرفته است. از تغییرات ظاهری این پوسته هم می‌توان مینیمال‌تر شدن طراحی و منحنی شدن لبه‌های اطراف آیکون‌ها اشاره کرد.

کنترل سنتر هم دستخوش تغییر شده و بسیار به آنچه در iOS دیده‌ایم نزدیک شده و قابلیت مولتی‌تسکینگ هم ارتقا پیدا کرده است. امکانات شخصی‌سازی متنوع هم که یکی از مزیت‌های هایپر او اس محسوب می‌شود، در این دستگاه هم همچنان وجود دارد و کاربران این امکان را خواهند داشت تا رابط‌کاربری را بر اساس سلیقه خود تغییر دهند.

شیائومی ۱۴ اولترا هم مانند سایر دستگاه‌های این سری از پنج سال آپدیت‌های نرم‌افزاری برخوردار است که شامل چهار به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید و تا پنج سال پچ‌های امنیتی می‌شود.

در نهایت باید به حسگرهای امنیتی این دستگاه اشاره کنیم که Xiaomi 14 Ultra به‌لطف برخورداری از پنل اولد از اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد که در زمینه تشخیص و باز کردن قفل دستگاه بسیار سریع عمل می‌کند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از اسکن دو بعدی چهره خود قفل گوشی را باز کنید.

بررسی سخت افزار گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra؛ قدرتمند و پایدار

با معرفی سری ۱۴ شیائومی توانست به‌لطف بهره‌گیری از سیستم خنک‌کننده مناسب به خوبی حرارت تولید شده از سوی تراشه را مدیریت کند و نسخه اولترای این سری هم از این روند پیروی می‌کند.

انتخاب غول فناوری چینی برای ۱۴ اولترا مانند اکثر پرچمدارهای سال تراشه اسنپدراگون هشت نسل سه را برای گوشی خود در نظر گرفته است.

پردازنده مرکزی این تراشه شامل یک هسته قدرتمند Cortex-X4 با فرکانس ۳.۳ گیگاهرتز، سه هسته میان‌قدرت Cortex-A720 با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته میان‌قدرت Cortex-A720 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز و دو هسته کم‌قدرت Cortex-A520 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز است.

همچنین باید اشاره کنیم که مجموعه سخت افزاری این تراشه با پردازنده گرافیکی Adreno 750 تکمیل می‌شود که از قابلیت پیشرفته رهگیری پرتوهای نور هم پشتیبانی می‌کند. برای سنجش قدرت و نحوه عملکرد سیستم خنک‌کننده در این پرچمدار به بنچمارک‌های معتبر رفتیم که نتایج آن در عکس زیر قابل مشاهده است.

امتیازهای دریافت شده توسط شیائومی ۱۴ اولترا در بنچمارک‌ها کاملا گویا این موضوع هستند که قدرت پرچمدار شیائومی بالاست و توانایی مناسبی هم در دفع حرارت تولید شده دارد. با وجود چنین سخت افزاری، اجرای بازی‌های سنگین هم کار چندان سختی تلقی نخواهد شد، اما به رسم همیشگی به سراغ بازی Call of Duty: Mobile رفتیم.

این بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن عملکرد بسیار عالی داشت و گرمای کمتری هم در مقایسه با پرچمدار سامسونگ تولید کرد. دسترسی به ۱۲۰ فریم بر ثانیه هم در ۱۴ اولترا امکان پذیر است که در این حالت گیم‌پلی دستگاه کاملا روان بود و تا حدودی هم می‌توانستیم گرمای ساطع شده را احساس کنیم که دوباره از رقبای خود خصوصا وان‌پلاس ۱۲ بهتر بود.

بررسی دوربین گوشی موبایل ۱۴ اولترای شیائومی؛ در یک کلام خوب

سیستم دوربین گوشی موبایل Xioami 14 Ultra در مقایسه با دو نسل قبلی دستخوش تغییرات چندان گسترده‌ای نشده و همچنان از همان چینش نسل گذشته بهره می‌برد.

این گوشی از ماژول دوربین چهارگانه بهره می‌برد که دوربین اصلی آن حسگر یک اینچی جدید LYT-900 با وضوح ۵۰ مگاپیکسل دارد و از دریچه دیافراگم متغیر بهره می‌برد. برای انجام زوم هم دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو و تله‌فوتوی پریسکوپی کار گذاشته که به ترتیب زوم اپتیکال ۳.۲ برابر و ۵ برابری ارائه می‌دهد.

در نهایت هم دوربین ۵۰ مگاپیکسلی چهارم به علت برخورداری از میدان دید ۱۲۲ درجه‌ای در دسته دسته دوربین‌های اولتراواید طبقه‌بندی می‌شود.

در نهایت باید بگوییم که حفره قرار گرفته در پنل جلویی از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که فوکوس خودکار ندارد و حسگر نه چندان محبوب OmniVision بهره می‌برد که علت پافشاری چینی‌ها روی این سنسور همچنان مشخص نیست.

عکس‌های گرفته شده در طول روز با دوربین اصلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و الگوریتم پردازش تصویر در تلاش بوده که عکس‌های طبیعی ثبت کند، ولی باید بگوییم که در بخش بافت‌های گیاهان برای افزایش جزئیات خروجی ۱۲ مگاپیکسلی شاهد اغراق‌هایی هستیم که حس مصنوعی بودن را به کاربر منتقل می‌کنند.

گستره دینامیکی به اندازه کافی عریض است و نویز به خوبی مدیریت شده، ولی رنگ‌ها کمی اشباع شده هستند که شاید باب میل برخی از کاربران نباشد. برخورداری از گشودگی دریچه دیافراگم متغیر هم اجازه می‌دهد تا فوکوس بهتری روی سوژه داشته باشید و عکس‌هایی با افکت بوکه مناسبی به ثبت برسانید.

دوربین اولتراواید هم به‌لطف وضوح بالای حسگر خود عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. جزئیات بالا هستند و رنگ‌ها نزدیک به حالت طبیعی ثبت می‌شوند، گستره دینامیکی عریض است و اعوجاجی در اطراف کادر مشاهده نمی‌شود.

دوربین تله‌فوتو این دستگاه در مقایسه با نسل قبلی بهبودهای نسبی به همراه داشته و قادر است در زوم ۳.۲ برابری تصاویر بسیار شفاف و واضحی ثبت کند. از دیگر نکات مثبت آن می‌توان به گستره دینامیکی عریض، رنگ‌های پویا و وایت بالانس مطلوب اشاره کرد.

دوربین مجهز شده به تله‌فوتو پریسکوپی هم زوم اپتیکال ۵ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد که در این بخش هم همچنان عملکرد مناسبی دارد و تقریبا در مقایسه با نمونه‌های زوم ۳ برابری از نظر جزئیات برابر هستند.

با استفاده از دو دوربین تله‌فوتو امکان عکاسی در حالت ماکرو هم خواهید داشت که تصاویر بسیار باکیفیتی می‌گیرند و می‌توانند به نیازهای کاربران پاسخ دهد.

سلفی‌های گرفته شده در طول روز هم کیفیت مناسبی دارند، البته باید بگوییم که این تصاویر تقریبا حس مصنوعی بودن می‌دهند و برای رفع این مشکل می‌توان حالت Beauty را خاموش کرد. گسترده دینامیکی عکس‌ها در محیط‌های تاریک هم مناسب است و جزئیات هم در سطح قابل قبولی قرار دارند.

دوربین اصلی در شرایط نوری سخت عملکرد بسیار خوبی دارد؛ چرا که دریچه دیافراگم می‌تواند تا f/1.6 باز شود که نور بیشتری دریافت کند. البته که الگوریتم پردازش تصویر هم به کمک این دوربین می‌آید تا تصاویر از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.

عکس‌های گرفته شده در حالت اولتراواید هم کاملا مطلوب هستند؛ جزئیات مناسبی دارند، نویز به خوبی مدیریت می‌شود، خبری از شارپی بیش از اندازه نیست و رنگ‌ها هم حالت طبیعی دارند.

دوربین تله‌فوتو هم جزئیات بالایی ثبت می‌کند و در مقایسه با نمونه‌های گرفته شده با گلکسی اس ۲۴ اولترا نویز کمتری دارند. عکاسی از ماه هم قابلیت دیگری است که می‌توانید به صورت تفننی از آن استفاده کنید؛‌ چرا که نمونه‌های گرفته شده در این حالت کاملا مصنوعی هستند و پردازش نرم‌افزاری آن‌ها را به‌وجود می‌آورد.

در نهایت باید اشاره کنیم که از نظر فیلمبرداری از قابلیت ضبط ویدیو با حداکثر وضوح 8K دارد که نمونه‌های گرفته شده در این رزولوشن فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند. لرزشگیر عملکرد بسیار خوبی دارد و تکان‌های ناشی از لرزش دست به خوبی مرتفع می‌شود.

بررسی باتری و شارژر شیائومی ۱۴ اولترا

شیائومی برای پرچمدار خود به سراغ باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت رفته؛ باتری که از شارژ سریع با حداکثر توان ۹۰ وات پشتیبانی می‌کند. البته شاید برایتان جالب باشد که نسخه چین این دستگاه از باتری ۵۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع ۸۰ وات بهره می‌برد.

در زمینه نگهداری شارژ، ۱۴ اولترای شیائومی عملکرد قابل قبولی دارد؛ نه از رقبای خود بهتر است و نه ضعیف‌تر از آن‌ها. اگر استفاده‌های سنگینی از آن نداشته باشید می‌تواند به راحتی تا یک روز کاری همراهیتان کند.

مدت زمان انتظار برای شارژ کامل این گوشی قدرتمند تقریبا ۳۵ دقیقه است که در مقایسه با رقبایی همچون سامسونگ، اپل و گوگل زمان مناسبی به شمار می‌رود.

آیا گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا ارزش خرید دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این مسئله توجه کنید که چینی بودن برند برایتان مسئله مهمی است یا نه؟

اگر پاسختان منفی است، باید بگوییم که شیائومی ۱۴ اولترا یکی از دستگاه‌هایی است که نتوانست در مقابل پرچمداران سامسونگ، هواوی و اپل نام خود را به خوبی مطرح کند.

البته این حضور نه چندان پررنگ به علت بد بودن آن نیست. همانطور هم که مشاهده کردید عملکرد این گوشی در زمینه سخت افزار، صفحه نمایش و دوربین اگر بهتر از سایر گوشی‌ها نباشد، بدتر از آن‌ها هم نیست؛ در واقع باید بگوییم که این گوشی به علت عرضه در زمان نامناسب و قیمت تمام شده بالا (۱۵۰۰ دلاری) نتوانست آنطور که باید جایگاه خود را میان کاربران پیدا کند.

با توجه به این مسئله که در بازار ایران هم شیائومی ۱۴ اولترا به‌صورت رسمی وارد بازار نشده، این گوشی از قیمت بالایی برخوردار است که باعث می‌شود ارزش خرید آن کاهش پیدا کند. با این حال، اگر مبحث قیمت را از مقوله خرید جدا کنیم، پرچمدار شیائومی نقاط ضعف چندان زیادی ندارد و یکی از بهترین گوشی‌های بازار در زمینه دوربین به حساب می‌آید، شاید تنها نکته منفی آن رابط HyperOS باشد که چندان مطابق به میل کاربران نیست و بیرون‌زدگی لنزها هم می‌تواند دردسرساز شود.

منبع: چی‌اس‌ام