افتتاحیه منحصر به‌فرد المپیک پاریس: نمایشی از موسیقی، فرهنگ و حضور ورزشکاران بر روی رودخانه سن

این اولین مراسم افتتاحیه المپیک به دور از استادیوم ورزشی بود. هدف این بود که مراسم به میان مردم بیاید و تعداد بیشتری از افراد بتوانند در آن شرکت کنند. به همین دلیل، در طراحی و اجرای مراسم تلاش شده بود تا تمامی گرایش‌ها و سلایق مختلف نمایندگی داشته باشند.

مراسم با جلوه‌هایی از دودهایی به رنگ پرچم فرانسه بر فراز یکی از پل‌های رودخانه سن پاریس آغاز شد.

بعد از آن، لیدی گاگا با اجرای از پیش ضبط شده تماشایی خود، اولین اثر موسیقایی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس را ارائه کرد.

او اجرای خود را روی پله‌های کنار رودخانه سن، با اجرای آهنگ «شئ پرمانند من» اثر «زیزی ژانمر» فرانسوی آغاز کرد.

اگرچه حضور او در برنامه افتتتاحیه از قبل اعلام نشده بود، اما پس از دیده شدن لیدی گاگا در پاریس، گمانه زنی‌های گسترده‌ای در این زمینه مطرح شد.

ورود کاروان ورزشکاران

فریبا هاشمی، دوچرخه‌سوار و شا‌ه محمود نورزهی، دونده از افغانستان، دو پرچمدار افغانستان در بازی‌های المپیک تابستانی ٢٠٢۴ پاریس بودند.

ورزشکاران ایرانی نیز با لباس فرم خود شامل کت سفید، شلوار مشکی و تی‌شرت مشکی برای مردان و مانتوی سفید و شلوار و مقنعه مشکی برای زنان در این مراسم حاضر شدند.

پیش‌تر، کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند دوره‌های پیش از طراحی، کیفیت دوخت و رنگ این لباس‌ها انتقاد کرده‌اند. بعضی از کاربران، لباس زنان تیم ملی المپیک ایران را به لباس کادر درمان تشبیه کرده‌اند و نوشتند که این لباس‌ها نه مدرن بود و نه سنتی و بیانگر فرهنگ و تاریخ ایران نبود.

جلوه‌هایی از نور، دود و مد

هنگامی که ورزشکاران در مراسم افتتاحیه بر روی قایق‌های خود شرکت می‌کنند، دودهای صورتی رنگ از پنجره‌های یک ساختمان بلند شد که اثری تلفیقی از موسیقی راک و اپرا در آن در حال اجرا بود.

مراسم افتتاحیه المپیک پاریس همچنین بخش قابل توجه‌ای را به میراث معروف شهر نورها یعنی صنعت مد لباس اختصاص داد و با راه‌اندازی یک سکوی دفیله، بسیاری از مدل‌های زن و مرد و از جمله مردان زنانه‌پوش بر روی صحنه و در زیر بارش باران ظاهر شدند.

لذت تماشای افتتاحیه در زیر باران

حدود ۳۰۰ هزار تماشاگر از جایگاه‌های مخصوصی که در اطراف رودخانه سن ساخته شده بود و حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر نیز از بالکن‌ها و آپارتمان‌های مشرف به رود سن تماشاگر این مراسم هستند.

برخی نیز با پوشیدن کاورهای پلاستیکی به دیدن این مراسم منحصربه‌فرد ادامه دادند و لحظات عاشقانه‌ای برای خود ثبت کردند.

یک نوازنده آکاردئون نیز در ابتدای این مراسم از روی یکی از پل‌های رود سن و زیر باران به اجرا پرداخت.

حضور تیم پناهندگان

در مراسم افتتاحیه، بیش از ۸۰ قایق با نزدیک به ۷۰۰۰ ورزشکار روی رودخانه سن به حرکت درآمدند و از کنار مشهورترین مکان‌های دیدنی پاریس از جمله کلیسای مشهور «نوتردام» که پس از آتش‌سوزی بزرگ سال ۲۰۱۹ میلادی همچنان در حال بازسازی است، عبور کردند تا به پای برج نمادین ایفل برسند.

یکی از این گروه‌ها، تیم المپیک پناهندگان متشکل از ۳۷ ورزشکار از ۱۱ کشور مختلف است که در ۱۲ رویداد مختلف به رقابت می‌پردازند. ورزشکاران ایرانی در این تیم حضوری پررنگ دارند.

نمایش خیره‌کننده سوار و اسب آهنی

پس از یک نمایش خیره کننده از حرکت یک اسب فلزی و سوار فلزی آن بر روی رودخانه سن، زنی با زره‌ نقره‌ای سوار بر اسب زنده‌ای که پرچم رسمی المپیک را حمل می‌کرد، در مقابل برج ایفل ظاهر شد.

با این حال، پرچم المپیک که دارای پنج حلقه نمادین است، به طور تصادفی وارونه برافراشته شد.

پرچم را به چهار افسر گارد جمهوری تحویل دادند، آن را باز کردند و سپس به بالای یک تیرک منتقل کردند. اما به طور تصادفی، حلقه‌های زرد و سبزی که قرار بود در پایین باشند در بالا قرار گرفتند. حلقه‌های آبی، مشکی و قرمزی که قرار بود در بالا باشند، زیر آن قرار گرفتند.

ورود پرچم‌ کشورها

پس از پایان عبور قایق ورزشکاران، پرچم کشورهای حاضر توسط افرادی از مقابل برج ایفل به حرکت افتاد و بعد از آن نیز مشعل المپیک بین زین‌الدین زیدان و رافائل نادال و سایر ورزشکاران دست به دست شد. در نهایت هم دو ورزشکار رنگین پوست یعنی تدی راینر، جودوکای فرانسوی و مری-ژوزه پرِک دوند فرانسوی مشعل بازی‌ها را با برافروختن گویی آتشین به مقصد رساندند.

اجرای عمومی سلین دیون پس از ۴ سال سکوت

سلین دیون پایان‌بخش مراسم افتتاحیه المپیک پاریس در روز جمعه بود که نخستین کنسرت عمومی او پس از سال‌ها مبارزه با بیماری بود. او آهنگ «قصیده عشق» اثر «ادیت پیاف» را از بلندای برج ایفل خواند.

منبع: یورونیوز