/

اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) 101:

علل، علائم و درماندر حالی که داشتن لحظاتی که در آن احساس “خلق” ندارید، طبیعی است، میل جنسی پایین دائماً نشانه این است که بدن شما آنطور که باید کار نمی کند. اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD)، که به طور گسترده به عنوان اختلال علاقه/برانگیختگی جنسی زنان نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال عملکرد جنسی است که باعث میل جنسی کم یا غایب در زنان می‌شود.

این یک اختلال عملکرد نسبتاً رایج است که از هر ۱۰ زن یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین یک اختلال عملکردی است که به راحتی به عنوان یک اثر طبیعی احساس خستگی و استرس، یا صرفاً به عنوان یک عارضه جانبی فرآیند پیری از بین می رود. واقعیت این است که HSDD یک اختلال عملکرد جنسی واقعی و بالینی شناخته شده است.

این یک اختلال عملکردی است که می تواند تأثیرات جدی بر زندگی شما داشته باشد، از توانایی شما در حفظ یک رابطه جنسی طبیعی و سالم گرفته تا سلامت کلی شما.خوشبختانه، HSDD قابل درمان است.

در زیر، همه چیزهایی را که باید در مورد اختلال میل جنسی کم‌فعال بدانید، از شایع‌ترین علائم تا علل، و همچنین محبوب‌ترین و مؤثرترین درمان‌های موجود برای بازگرداندن میل جنسی را پوشش داده‌ایم.

اختلال میل جنسی کم‌فعال چیست؟

اختلال میل جنسی کم‌فعال یا HSDD، فقدان دائمی علاقه جنسی است که باعث پریشانی یا مشکلات بین فردی می‌شود و به مصرف دارو یا یک بیماری سلامت روانی یا پزشکی مرتبط نیست.

در حالی که داشتن روزهایی (یا حتی هفته‌هایی) که در آن‌ها علاقه چندانی به رابطه جنسی ندارید، غیرطبیعی نیست، HSDD به عنوان فقدان میل جنسی که بیش از شش ماه طول می‌کشد، همراه با پریشانی تعریف می‌شود.

بر خلاف احساس عدم خلق و خو، HSDD شامل یک میل جنسی بسیار کم یا کاملاً غایب است که خود به خود از بین نمی رود.

به همین دلیل، HSDD می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر توانایی شما برای حفظ رابطه، احساس اعتماد به نفس و لذت بردن از یک زندگی جنسی رضایت بخش داشته باشد.

چندین علامت اصلی HSDD وجود دارد.

اولین مورد عدم علاقه کامل یا سطح بسیار محدود علاقه به رابطه جنسی است.

دوم فقدان افکار و رویاهای جنسی است، از افکار سریع و متحرک مرتبط با رابطه جنسی گرفته تا رویاها و خیالات جنسی دقیق تر.

اگر HSDD دارید، ممکن است به طور کامل از فعالیت جنسی اجتناب نکنید.

اگر شریک جنسی شما شروع به رابطه جنسی کرد، ممکن است شما نیز در آن شرکت کنید.

با این حال، افراد مبتلا به HSDD معمولاً در لذت بردن از فعالیت جنسی به همان اندازه که معمولاً تجربه می‌کنند، سطحی از مشکل را تجربه می‌کنند.

گاهی اوقات، HSDD شامل تمام علائم فوق می شود.

در موارد دیگر، فقط یک یا دو مورد را شامل می شود. شدت HSDD می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد – در حالی که ممکن است یک فرد اصلاً تمایل جنسی نداشته باشد، شما ممکن است فقط علاقه ملایمی به فعالیت جنسی داشته باشید.

چه چیزی باعث اختلال میل جنسی کم‌فعال می‌شود؟

اختلال میل جنسی کم فعال می‌تواند ناشی از یک عامل فیزیکی، مانند دیابت یا کاهش تولید هورمون‌های خاص در بدن باشد.

همچنین می تواند نتیجه یک رویداد یا اختلال عاطفی مانند اضطراب یا افسردگی باشد.

اضطراب و افسردگی با افزایش احتمال اختلال عملکرد جنسی مرتبط است.

همچنین می توانید به دلیل یک رویداد آسیب زا یا دشوار با شریک زندگی خود، مانند نقض اعتماد خود، علاقه جنسی خود را از دست بدهید.همچنین ممکن است سوء استفاده یا آسیب جنسی گذشته بر سطح علاقه جنسی شما تأثیر بگذارد. HSDD اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل عاطفی ایجاد می شود که هر عامل به شیوه خود بر میل جنسی شما تأثیر می گذارد.

اغلب، داروهای مورد استفاده برای درمان اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن HSDD شوند.

اختلال جنسی کم فعال همچنین می تواند توسط عوامل فیزیکی ایجاد شود. محتمل ترین عوامل فیزیکی که می توانند باعث ایجاد HSDD در شما شوند عبارتند از:دیابت. مطالعات نشان میدهد که افراد مبتلا به دیابت بیشتر از همسالان خود به HSDD مبتلا میشوند، به طوری که ۷۱ درصد از زنان مبتلا به دیابت نیز سطحی از اختلال عملکرد جنسی را گزارش کردهاند. بیماری قلبی.

بیماری عروق کرونر و اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان مرتبط است و بیماری قلبی به طور بالقوه بر میل جنسی، عملکرد و رفاه عمومی جنسی تأثیر می گذارد.سلامت هورمونی.

تغییرات در تولید تستوسترون و استروژن در بدن می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

هورمونهای آندروژن و استروژن هر دو برای درمان HSDD در زنان، اغلب در پاسخ به تولید کمتر از حد طبیعی توسط بدن شما، استفاده میشوند. دارو.

برخی داروها می توانند بر میزان علاقهجنسی شما و همچنین سطح لذتی که از فعالیت جنسی احساس می کنید تأثیر بگذارند. خستگی.

خستگی شدید، خستگی و فرسودگی، چه در زندگی حرفه ای و چه شخصی، می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

تشخیص اختلال میل جنسی کم‌فعال ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی HSDD را با استفاده از چندین روش تشخیص می دهند، از بحث در مورد علائم شما و تصمیم گیری گرفته تا آزمایش خون برای رد علل پزشکی.

برخی از ارائه دهندگان ممکن است از پرسشنامه علائم سلامت جنسی برای ارزیابی و تشخیص بهتر استفاده کنند.

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما فکر می کند که HSDD شما می تواند با عدم تعادل هورمونی مرتبط باشد، ممکن است از شما بخواهد که آزمایش خون بدهید.

آزمایش خون مدرن می تواند به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا عدم تعادل هورمونی را شناسایی کنند و درمان HSDD شما را آسان تر کند و میل جنسی شما را بازیابی کند.اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما فکر می کند که HSDD شما با یک وضعیت عاطفی یا روانی مرتبط است، ممکن است شما را به یک روانپزشک یا سایر متخصصان بهداشتی متخصص ارجاع دهد.اگر در حال حاضر دارویی مصرف می‌کنید که با HSDD مرتبط است، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است استفاده از یک داروی جایگزین یا تنظیم دوز خود را برای کاهش علائم توصیه کند.

از آنجایی که هیچ روش واحدی برای تشخیص HSDD وجود ندارد، رویکرد ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما

ممکن است با مثال‌های ارائه‌شده در بالا متفاوت باشد.

درمان اختلال میل جنسی کم‌فعال

اختلال میل جنسی کم فعال می تواند توسط عوامل

مختلفی ایجاد شود، به این معنی که هیچ درمان یکسانی وجود ندارد که بتواند نتایج را تضمین کند.

در عوض، درمان HSDD بر شناسایی و بهبود مشکل اصلی و اساسی که باعث علائم شما می شود متمرکز است.

درمان HSDD معمولاً با شناسایی علل بالقوه توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شروع می شود.

شما باید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد داروهای بدون نسخه یا نسخه ای که در حال حاضر استفاده می کنید اطلاع دهید، زیرا ممکن است بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

همچنین مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر عادتی که می تواند بر سلامت عمومی و سلامت جنسی شما تأثیر بگذارد، مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل یا مصرف مواد مخدر اطلاع دهید.اختلال جنسی کم‌فعال ناشی از مشکلات هورمونی تولید استروژن و تستوسترون در بدن شما، دو هورمون ضروری برای عملکرد طبیعی جنسی، می تواند در طول زمان متفاوت باشد.

بسیاری از زنان با افزایش سن، کاهش تولید استروژن را تجربه می‌کنند که در نتیجه سطح علاقه و میل جنسی کاهش می‌یابد.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی HSDD ناشی از مشکلات هورمونی را با استفاده از چندین رویکرد درمان می کنند.

ابتدا، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی سطح هورمون شما را با استفاده از آزمایش خون بررسی می کند. پس از شناسایی هرگونه عدم تعادل هورمونی، آنها ممکن است نوعی دارو را برای رساندن هورمون های شما به سطوح سالم توصیه کنند.

اختلال جنسی کم‌فعال ناشی از یک مشکلات بهداشتی خاصاختلال جنسی کم‌فعال همچنین می تواند ناشی از مشکلات سلامتی خاص، مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت باشد.

اگر HSDD شما نتیجه یک بیماری زمینه‌ای باشد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما به احتمال زیاد روی بهبود مشکل اساسی تمرکز خواهد کرد.

عوامل سلامتی مانند چاقی، سطح فعالیت و استرس می‌توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند و در برخی موارد به HSDD کمک کنند.

اگر HSDD شما نتیجه یک مشکل عاطفی یا روانی است، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مشاوره را توصیه کند.

بسیاری از مشاوران می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلات ریشه‌ای را که مانع از لذت بردن از یک زندگی جنسی رضایت‌بخش می‌شوند، چه توسط خودتان یا با شریک زندگی‌تان، شناسایی و حل کنید. علاوه بر دارو، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است تغییراتی در سبک زندگی‌تان مانند افزایش مدت زمانی که صرف ورزش می‌کنید، تغییر عادات غذایی یا کاهش مصرف الکل و تنباکو را توصیه کند.

اختلال جنسی کم‌فعال ناشی از دارو بسیاری از داروهای پرمصرف، مانند داروهای ضد افسردگی، می توانند اثرات قابل توجهی بر میل جنسی شما داشته باشند.

اگر به طور منظم از داروهایی استفاده می‌کنید که با کاهش سطح علاقه جنسی مرتبط است، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شماممکن است تغییر به یک داروی جایگزین، تنظیم دوز دارو یا ایجاد تغییرات دیگری در مصرف دارو را توصیه کند.

دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد استفاده از دارو دنبال کنید. بدون در میان گذاشتن این موضوع با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، مصرف داروها – به ویژه داروهای ضد افسردگی – را متوقف نکنید.

داروهای اختلال جنسی کم‌فعاله

اگر همه چیز شکست خورد، داروهایی برای درمان HSDD وجود دارد.

محبوب ترین و موثرترین دارو دارویی به نام فلیبانسرین است.

فلیبانسرین با تحریک گیرنده های بدن شما که مسئول علاقه جنسی هستند، عمل می کند.

این یک داروی موثر و بی خطر است، اما به طور بالقوه می تواند نیاز به تغییراتی در سبک زندگی شما داشته باشد تا کاملاً مؤثر باشد.هنگام استفاده از فلیبانسرین، مهم است که از الکل خودداری کنید.

فلیبانسرین در صورت ترکیب با الکل می تواند باعث کاهش قابل توجه فشار خون شود و اگر قصد دارید از این دارو برای درمان HSDD استفاده کنید، این تغییر سبک زندگی ضروری است.

راهنمای ما برای فلیبانسرین به جزئیات بیشتری در مورد اثرات فلیبانسرین بر بدن شما می‌پردازد، از اثرات مثبت آن به عنوان درمانی برای HSDD تا عوارض جانبی احتمالی آن.

آیا اختلال میل جنسی کم‌فعال دائمی است؟

همانطور که HSDD می تواند خسته کننده باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که لازم نیست چیزی باشد که برای همیشه با آن روبرو خواهید شد.

با مشاوره، تغییر سبک زندگی و دارو، بسیاری از زنان می‌توانند میل جنسی خود را بازگردانند و از یک زندگی جنسی رضایت‌بخش و رضایت‌بخش لذت ببرند.