/

آیا معاملات بازار سهام سیر رکودی خواهد داشت؟

برای  پیش بینی  بورس  امروز  –چهارشنبه 5 بهمن- به روند  بازار سهام  در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه  شاخص کل بورس  7 هزار و 892 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 646 هزار و 55 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 292 واحد بالا آمد و در رقم 522 هزار و 994 واحد ایستاد.  شاخص کل  فرابورس 78 واحد افت کرد و به رقم 21 هزار و 272 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 315 نماد رشد قیمت و 341 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت)، شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی (کرازی) و شرکت گلتاش (شگل) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در  فرابورس  نیز شرکت صنایع  فولاد  آلیاژی یزد (فولای)، شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) و شرکت آ س پ (آ.س.پ) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وبهمن (شرکت سرمایه گذاری بهمن)، بکام (شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی) و دکوثر (شرکت داروسازی کوثر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آسیا سیر ارس (حآسا)، شرکت سوژمیران (فسوژ) و شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 115 نماد صف خرید داشتند و 40 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 23 درصدی به 873 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 3 درصد کاهش یافت و 322 میلیارد تومان بود.

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در هفته اخیر شاخص در مجموع روند نزولی داشته و به استثنای روز دوشنبه، در باقی روزها شاخص کل ریزش کرده است. دیروز هم شاخص نزدیک به 8 هزار واحد افت کرد. اما  شاخص هم وزن  به صعود ادامه داد. 

دیروز نمادهای شتران، شستا، وبملت، شپنا،  میدکو  و  شبندر  بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند و در مقابل نمادهای بوعلی،  خساپا  و افق بیشترین اثر افزایشی را داشتند. 

دیروز باز هم پول حقیقی از بازار خارج شد و برای چهارمین روز متوالی تداوم داشت. نمادهای خاور، فملی، وبملت، شپنا، فولاد، شتران، نوری، وتجارت و وغدیر بیشترین خروج  پول حقیقی  را داشتند. 

در سوی دیگر، حآفرین و بیشترین ورود پول را داشت و نماد  خودرو  (ایران خودرو) در رتبه دوم بود. همچنین دیروز  ارزش معاملات  خرد سهام با کاهش 30 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 903 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سه هفته اخیر است. بنابراین می‌توان گفت معاملات دیروز با رکود نسبی همراه بود.

با این حال، رشد شاخص هم‌وزن و کاهش پول خروجی دو روند کم و بیش مثبت معاملات دیروز بود. اما همچنان این نگرانی برای معامله‌گران وجود دارد که شاخص‌ها در آخرین روز معاملاتی هفته قرمزپوش شوند.