۸ ترفند ساده برای افزایش عمر لباس‌‌هایتان

بسیاری از ما سالانه مبلغ زیادی را صرف پرداخت هزینه برای خرید لباس های گوناگون می کنیم. در حالی که با مراقبت مناسب از لباس ها می توان در بخش زیادی از هزینه خرید لباس های جدید صرفه جویی کرد. علاوه بر این ممکن است نسبت به لباس خاصی احساس دلبستگی داشته باشیم و فکر از بین رفتن آن برای ما شبیه کابوسی غم‌انگیز باشد.

با رعایت چند نکته ساده می توان چرخه دوام لباس‌ها را بیشتر کرده و به طولانی تر شدن عمر آنها امیدوار شد. در ادامه آموزش این ترفندها با ما همراه باشید.

1- لباس ها را زیاد نشویید

شستشوی زیاد لباس ها با استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کن می تواند لباس ها را زودتر از موعد فرسوده کند. لباس هایی مانند جوراب، لباس زیر، زیرپوش، تی شرت و ساق شلواری باید بعد از هر بار پوشیدن شسته شوند. اما سایر لباس ها که به طور مستقیم با پوست تماس ندارند، نیاز نیست با هر بار پوشیدن شسته شوند. تنها در صورتی که متوجه کثیفی و بو گرفتن این لباس ها شدید، اقدام به شستشوی آنها نمایید.

2- لباس ها را با آب سرد بشویید

شستن لباس‌ها در آب سرد، استفاده از شوینده‌های ملایم و عدم استفاده از سفید کننده ماندگاری لباس ها را بیشتر می کند. سعی کنید لباس های ظریف و نو را با دست و آب سرد بشویید. این کار هم با محیط زیست سازگارتر است و هم آسیب کمتری به لباس های شما وارد می کند.

3- از لباس ها به درستی نگهداری کنید

بسیاری از لباس ها بیشتر از اینکه در تن ما باشند، درون کمد لباس ها جا خوش می کنند. اکثر مردم نمی دانند که آویزان کردن لباس ها می تواند به ظاهر آنها صدمه بزند. اگر قصد آویزان کردن لباس هایتان را دارید، حتما از چوب لباسی مناسب استفاده کنید تا ظاهر لباس شما دچار تغییر نشود. توصیه می شود از رخت آویزهای چوبی برای کت و شلوار و رخت آویزهای پلاستیکی برای سایر لباس ها استفاده کنید. تبهتر است از رخت آویزهای فلزی اجتناب کنید. زیرا ممکن است موجب بدشکل شدن لباس های شما شوند.

4- تا حد امکان از خشک کن استفاده نکنید

گرمای خشک کن علاوه بر جمع و چروک کردن پارچه لباس، الیاف آنها را نیز به مرور زمان خراب می کند. در هنگام شستشوی لباس با استفاده از ماشین لباسشویی از نرم کننده لباس استفاده کنید. سپس لباس هایتان را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند. عدم استفاده از خشک کن موجب دوام بیشتر لباس ها و کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

5- لکه ها را فورا از بین ببرید

اگر لکه ها مدتی بر روی لباس باقی بمانند، ممکن است دیگر از بین نروند و ظاهر لباس را خراب کنند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق لکه های لباس را بلافاصله پس از ایجاد، با استفاده از قلم لکه بر لباس پاک و یا شوینده مناسب پاک کنید.

6- زیاد از عطر استفاده نکنید

بسیاری از ما نمی دانیم که مواد موجود در عطر، اسپری مو و سایر محصولات زیبایی می توانند به لباس آسیب برسانند. سعی کنید قبل از اینکه لباس بپوشید، از عطر استفاده کنید و از عطر و ادکلن به طور مستقیم بر روی لباس ها استفاده نکنید.

7- لباس هایتان را تعمیر کنید

اگر لباس هایتان از قسمت درز پاره شدند، به راحتی می توانید آنها را با استفاده از دست یا چرخ خیاطی بدوزید. لباس های سوراخ شده را نیز می توان با استفاده از تکه های پارچه آماده و زیبا تعمیر کنید.

8- لباس ها را قبل از شستن پشت و رو کنید

پشت و رو کردن لباس ها پیش از شستشو از کنده شد و آسیب دیدن گلدوزی ها، تصاویر چاپی و سایر لوازم تزئینی جلوگیری می کند و همچنین از قاطی شدن رنگ آنها با یکدیگر نیز جلوگیری می کند.

منبع: راهنماتو