کشف یک گورستان باستانی در اوکراین

باستان‌شناسان در گورستانی متعلق به قرن 11میلادی در نزدیکی روستای اوستریو در جنوب اوکراین، بقایای مردانی مدفون‌شده به همراه سلاح‌هایی نظیر تبر، سرنیزه و شمشیر و بقایای زنانی مدفون‌شده به همراه حلقه‌های پهن به‌هم‌تابیده از جنس مفرغ در دور گردن پیدا کرده‌اند.

موسسه باستان‌شناسی اوکراین در سال 2017 عملیات کاوشی را اجرا کرد که منجر به پیدا شدن گورستان باستانی در اوستریو شد. باستان‌شناسان از سال 2017 تا 2022 توانستند 107 گور متعلق به قرن‌های 10 تا 11میلادی را پیدا کنند.

خیلی زود مشخص شد که این گورها بسیار منحصربه‌فردند. برخلاف شیوه‌های تدفین مرسوم در آن دوران، این قبرها به جای آنکه رو به شمال باشند، رو به جنوب و غرب بودند.

افراد متوفا روی کمر در قبر گذاشته شده بودند و اعضای بدنشان روی زمین گسترده شده بود. در بسیاری از قبرها بقایایی از تابوت‌های چوبی پیدا شده است. بقایای غذاهایی که احتمالا به عنوان نذری استفاده شده بودند (استخوان‌های مرغ و پوست تخم‌ مرغ) نیز در گورها و در سطل‌های چوبی‌ای پیدا شده‌اند که در پایین پای افراد متوفا گذاشته شده بودند.

بعضی از افراد با اشیائی بسیار گرانقیمت شامل دوک‌های نخ‌ریسی، جواهراتی مانند حلقه‌های گردنی و گردنبندهای مفرغی، سنجاق‌سینه، حلقه‌های مفرغی کمربند، گردنبندهای مهره‌ای صدفی و سلاح‌هایی نظیر تبر، چاقو و سرنیزه دفن شده بودند.

هرچند این مقایسه دقیق نبود، جهت‌گیری و اشیاء تزیینی گور شباهتی زیاد به آیین‌های تدفین در میان اقوام ناحیه غربی بالتیک داشت. جالب‌تر از آن این بود که هیچ‌کدام از گورهای اوستریو شامل خاکستر مرده نبودند؛ مردمان ناحیه غربی بالتیک معمولا مردگان خود را می‌سوزاندند. علاوه بر آن، مراسم تدفین بالتیکی عموما سطل نداشته است.

باستان‌شناسان حدس می‌زنند این تفاوت‌های کلیدی با محدودیت‌های اعمال شده بر آیین‌های تدفین توسطِ دوک‌های مسیحی کیف، از همه برجسته‌تر دوک ولادیمیر کبیر (980 تا 1015میلادی) و دوک یاروسلاو خردمند (1019 تا 1054) و فرایند مسیحی‌شدنِ ساکنان بالتیک ناحیه در قرن یازدهم مرتبط است. خرسنگی که در این گورستان پیدا شده است احتمالا برای مراسم مسیحی یا پیشامسیحی یا تلفیقی از هر دو استفاده می‌شده است.