با پایان یافتن نخستین دور مذاکرات میان مقامهای ارشد ایران و آمریکا، هیئت ایرانی محل برگزاری گفتوگوها را ترک کرد. بر اساس اعلام طرفهای میانجی، مذاکرات فنی در طول هفته جاری در سوئیس ادامه خواهد یافت.قطر و پاکستان، که نقش میانجی این مذاکرات را بر عهده دارند، ساعاتی پیش در بیانیهای مشترک اعلام کردند: «نخستین نشست گفتوگوهای سطح بالا در چارچوب یادداشت تفاهم اسلامآباد در بورگناشتوک سوئیس به پایان رسیده است.»
در این بیانیه آمده است: «گفتوگوهای فنی درباره تمامی موضوعات مورد بحث، در ادامه هفته و در تفرجگاه بورگناشتوک پیگیری خواهد شد.»
به گفته میانجیها، ایران و آمریکا بر سر نقشه راه دستیابی به توافق نهایی به تفاهم رسیدهاند؛ روندی که قرار است ظرف ۶۰ روز آینده به نتیجه برسد.
در بیانیه مشترک قطر و پاکستان همچنین آمده است که طرفها درباره سازوکاری برای پایان دادن به جنگ در لبنان نیز به تفاهم دست یافتهاند.
میانجیها همچنین اعلام کردند تهران و واشنگتن با ایجاد یک «خط ارتباطی» برای جلوگیری از بروز حوادث و سوءتفاهم در تنگه هرمز موافقت کردهاند.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از «پیشرفت چشمگیر» در مذاکرات سوئیس خبر داد.
او نوشت: «تحریم صادرات نفت و پتروشیمی ایران تعلیق شد و محاصره دریایی پایان یافت.» عراقچی همچنین اعلام کرد که بخشی از داراییهای مسدودشده ایران آزاد شده است.

