/

نکاتی برای به اشتراک گذاری کارهای خانه با همسرتان

در زندگی مشترک، یکی از مهمترین چیزهایی که باید وجود داشته باشد روحیه همکاری و تقسیم کار است. شما و همسرتان باید کارها را بین خودتان تقسیم کنید تا از ایجاد بحث و بی عدالتی بین شما جلوگیری شود. تنظیم یک روال معمول برای به اشتراک گذاشتن کارهای خانه می تواند در طولانی مدت مفید باشد، چون به یک الگو برای فرزندانتان تبدیل می شوید، مشاجرات زناشویی را کاهش می دهید و از وارد آمدن فشار روی یک نفر جلوگیری می کنید. برای این کار، از روش های زیر استفاده کنید.

1-یک لیست تهیه کنید


لیستی از کارهای هفتگی منظم مانند خرید مواد غذایی، تمیز کردن آشپزخانه، گردگیری، جاروبرقی و لباس شستن را تهیه کنید و آن را در تقویم قرار دهید. یک روز (و زمان) را انتخاب کنید و کارهای خانه را بطور عادلانه بین خود تقسیم کنید. این کار باعث می شود هر دوی شما در کارهای خانه شرکت کنید و همه چیز عادلانه تقسیم شود. حتی می توانید یک شیشه ی قرعه کشی درست کنید و وظایف خانه را در آن قرار دهید. هر نفر یک کارت از شیشه بر می دارد و به این ترتیب کارهای خانه بصورت قرعه کشی و کاملا مساوی بین دو نفر تقسیم می شود.


2-از کنار هم بودن لذت ببرید


برای گذراندن وقت بیشتر در کنار هم، کارهای خانه را سریعتر انجام دهید تا وقت بیشتری برای بودن کنار هم پیدا کنید. در دنیای شلوغ امروزی، وقت زیادی برای کنار هم بودن و خوشگذرانی باقی نمی ماند.
سعی کنید یک شب در هفته را به رستوران بروید و بجای اینکه روزهای تعطیل در خانه بمانید، به بیرون بروید. سعی کنید نظافت خانه را هر شب در وقت مشخصی انجام دهید.


3-وقت خود را مدیریت کنید


گاهی اوقات، زن و شوهرها آنقدر در کارهای بیرون خانه گرفتار می شوند که وقتی برای انجام کارهای خانه برای آنها باقی نمی ماند. این فرصتی برای تمرین سازگاری در ازدواج است.
لیستی از کارهای خانه تهیه کنید و ببینید که کدام یک از شما می توانید در هفته آن را انجام دهید. به عنوان مثال، یک نفر می تواند لیست مواد غذایی را بنویسد و دیگری آنها را در راه خانه بخرد. یا اینکه لباس های کثیف را در لباسشویی بیندازید و همسرتان هنگام رسیدن به خانه لباس ها را خشک و جمع کند. به این ترتیب اگر با هم کار کنید، یک راه حل مناسب پیدا خواهید کرد.


4-تمیز باشید


برای مثال به پنج روش زیر که برای تمیز نگه داشتن خانه آورده شده است توجه کنید:


• وسایل تمیز کننده را در یک جعبه قرار دهید: وسایل لازم برای تمیز کردن خانه (مثل شیشه پاک کن، پارچه های تنظیف، جرم گیر و…) را در یک جعبه قرار دهید و هنگام تمیز کردن خانه آن را کنار خود قرار دهید. به این ترتیب دیگر لازم نیست برای آوردن وسایل مورد نیاز، چندین بار به آشپزخانه یا حمام بروید.


• پاهای خود را پیش از وارد شدن به خانه تمیز کنید:

قبل از وارد شدن به خانه، پاهای خود را تمیز کنید. می توانید جوراب های خود را در بیاورید و سریعا به حمام بروید تا از کثیف شدن خانه توسط پاهای آلوده، جلوگیری شود. جلوی در یک دم فرشی یا پارچه بگذارید و پیش از وارد شدن به خانه، کف پاهایتان را تمیز کنید.


• همیشه خانه را جارو برقی بکشید:

برخی از کارها را می توانید هفتگی یا دو بار در هفته انجام دهید، اما جارو کردن خانه اینطور نیست. با جاروبرقی مکرر می توانید گرد و غبار، خاک ها، پرزها و موهای حیوانات خانگی را تمیز کنید و به این ترتیب همیشه خانه ی تمیزی داشته باشید.


• از پارچه های میکروفیبر استفاده کنید:

پارچه میکروفایبر یکی از بهترین چیزهایی است که برای نظافت خانه تهیه می شود. اکثر مردم از این پارچه ها برای تمیز کردن لکه ها و گرد و غبار از کامپیوتر و سایر صفحه های دستگاه برای جلوگیری از خراش شیشه استفاده می کنند. با این حال، می توان از پارچه های میکروفایبر در تمام انواع کارهای نظافت خانه استفاده کرد. اکثر این پارچه ها سازگار با محیط زیست هستند و در اندازه های مختلفی موجود هستند و در برداشتن ذرات کوچک گرد و غبار و باکتری ها بسیار کارامد عمل می کنند. این پارچه ها بخوبی گرد و غبار را از سطوح پاک می کنند و شما باید پس از هر بار استفاده، آنها را بشویید.


• اگر وقت کافی ندارید، یک ماشین ظرفشویی بخرید:

هنگام رفتن به محل کار، ماشین ظرفشویی را روشن کنید تا بعد از آمدن به خانه، ظرف ها تمیز و شسته باشند. به این ترتیب در طول روز ظروف تمیز خواهید داشت و می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. همیشه سعی کنید ظرف هایتان را تمیز نگه دارید و اگر ماشین ظرفشویی ندارید، عادت کنید که قبل از بیرون رفتن از خانه، تمام ظرف ها را تمیز بشویید.