ناامیدکننده‌ترین دروازه‌‌بانان منچستریونایتد

انتظار می‌رفت آندره آنانا به راهکاری برای یکی از مشکلات طولانی‌مدت منچستر یونایتد تبدیل شود. اما به نحوی، این بازیکنی که با هزینه 47 میلیون پوند (57 میلیون دلار) جذب شد، به یکی از بزرگترین مشکل‌های این باشگاه تبدیل شده است.

دروازه‌بان سابق اینتر، که در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستر سیتی عملکرد بسیار تاثیرگذاری داشت، 19 گل را در 10 بازی اول خود در تیم شیاطین سرخ خورده و در حال حاضر انتقادهای شدیدی برای حذف او از ترکیب اصلی تیم وجود دارد.

با این حال، او تنها آخرین نمونه از یک سری طولانی از دروازه‌بان‌های منچستر یونایتد است که با انتظارات بزرگ آمده‌اند، تا اینکه زیر فشارهایی که با بودن در نقش شماره 1 منچستر یونایتد همراه است، تسلیم شوند.

اما چگونه آنانا در میان تمام دروازه‌بان‌های دیگر که برای منچستر یونایتد امیدوار به تبدیل شدن به نسخه‌ای جدید از «پیتر شمایکل» بودند، جا می‌اندازد؟ سایت گل نگاهی به این موضوع می‌اندازد…

۱. بن فاستر

فاستر یک پروژه بلند مدت از سوی سر الکس فرگوسون بود که در نهایت به موفقیت نرسید. او به هیچ وجه در مقایسه با سایر دروازه بانان این لیست فاجعه آمیز نبود، اما او این شانس را داشت که به اولین شماره 1 انگلیسی باشگاه در دوران لیگ برتر تبدیل شود و نتوانست از آن استفاده کند.

فاستر به مدت دو فصل به عنوان دروازه‌بان پشتیبان برای ادوین فان در سار عمل کرد و برجسته‌ترین لحظه‌اش به دست آمدن جام لیگ در سال 2009 بود که پس از پیروزی در مسابقه ضربات پنالتی مقابل تاتنهام اتفاق افتاد. اما صدمه‌ای که به وتران هلندی در ابتدای فصل بعدی وارد شد، فرصت طلایی به فاستر داد تا اثبات کند که باید انتخاب اول منچستر یونایتد باشد. با این حال، اشتباهات هزینه‌بر در مقابل تیم‌های آرسنال، منچستر سیتی و ساندرلند باعث شد تا او به محض بازگشت وان در سار به تمام سلامتی از ترکیب اصلی خارج شود و تا پایان فصل از روند تیم برود.

۲. مارک بوسنیچ

این بازیکن استرالیایی می‌تواند ادعا کند که تنها بازیکنی است که سر الکس فرگوسون دو بار او را جذب کرده است. وی دو بار برای منچستر یونایتد در دوران قبل از لیگ برتر بازی کرد، پس از انقضاء ویزای خود به استرالیا بازگشت. پس از تبدیل به یکی از برترین دروازه‌بان‌های لیگ باشگاهی با آستون ویلا، بوسنیچ در سال 1999 پس از رفتن شمایکل به منچستر یونایتد بازگشت.

جایگزینی شدن دانمارکی بزرگ برای هر کسی یک وظیفه نفرت‌آور بود، اما بوسنیچ به کار خود کمکی نکرد، به نقل از فرگوسون که او را “یک حرفه‌ای وحشتناک” توصیف کرد. از میان تخلفات او می‌توان به تاخیر سه ساعته در تمرین و مصرف زیاد غذا اشاره کرد. بعد از یک بازی در مقابل تیم ویمبلدون، فرگوسون ادعا کرد که دروازه‌بان همه‌چیز را از منوی رستوران مصرف کرده و پس از بازگشت به خانه، یک غذای چینی تحویل گرفته است.

با این حال، بوسنیچ بیشترین بازی را از بین سه دروازه بان یونایتد در اولین فصل پس از اشمایکل انجام داد، در حالی که شیاطین سرخ به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافتند و جام بین قاره ای را به دست آوردند.. اما در فصل دوم دیگر نقشی نداشت و در ژانویه 2001 به چلسی پیوست. یک سال بعد او به تست مواد مخدر مثبت اعلام شد.

۳. تیم هاوارد

دروازه‌بان آمریکایی وقتی در سال 2003 برای منچستر یونایتد امضا کرد، در انگلیس شناخته نشده بود و به راستی نتوانست با فشار به خوبی برخورد کند. در ماه‌های ابتدایی او چند سیو آکروباتیک وجود داشت، اما شروع چشمگیر هاوارد زیاد دوام نکرد. در دیدار مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با پورتوی ژوزه مورینیو هاوارد نتوانست ضربه آزاد را مهار کند. در عوض، او این کار را اشتباه انجام داد و توپ به سمت کوستینیا رفت و او در ادامه یک گل به ثمر رساند. این در نهایت منجر به حذف منچستریونایتد از رقابت‌ها شد

این اتفاق باعث شکست اعتماد به نفس هاوارد شد و از آنجا مبارزه‌ای برای جایگاه شماره 1 بین او و روی کارول در طی 14 ماه آینده شروع شد. هیچ یک از این دروازه‌بان‌ها نتوانستند به واقعیت متقاعد کنند که برای انجام وظایف مناسب هستند و برنده نهایی این رقابت وان در سار بود که در سال 2005 از فولام به منچستر یونایتد پیوست و تا شش سال بعد تازه‌ترین گزینه دروازه‌بانی این تیم بود.

۴. روی کارول

دروازه بان ایرلند شمالی زندگی خود را در یونایتد به عنوان شاگرد فابین بارتز آغاز کرد و در نهایت پس از پیروزی در نبرد با هاوارد، در کمپین 05-2004 به شماره 1 رسید.

او در نهایت دروازه‌بانی بی‌نظیر بود، و مانند رقیب آمریکایی‌اش برای پیراهن، تحت فشار بود، بیش از همه در شکست یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل میلان. او همچنین نتوانست حتی یک پنالتی را در شکست مقابل آرسنال در فینال جام حذفی 2005 مهار کند.

بزرگ‌ترین اشتباهی که کارول در تیم منچستر یونایتد داشت، به گل منجر نشد. در یک بازی مقابل تاتنهام، او به طور ناخواسته توپی که توسط پدرو مندس از نیمهٔ زمین دیگر به سمت دروازه‌اش پرتاب شد را از دست داد. اما او توانست توپ را دور از خط دروازه بفرستد و داور یا دستیار او این موقعیت را متوجه نشوند. با این حال، این اشتباه که توسط داوران نادیده گرفته شد، نتوانست مشکلات شغلی کارول در تیم منچستر یونایتد را حل کند، و او در ماه مه 2005 از تیم جدا شد.

۵. آندره اونانا

خرید این بازیکن کامرونی به منظور رفع ناتوانی تیم در بازی از پشت و کمک به آنها در تبدیل شدن به تیمی که واقعاً در اختیار داشتن توپ راحت بوده توانایی تهدید به دروازه حریف از نیمکت خود را داشته باشد، انجام شد. با این حال، ضربه‌زنی و پاس‌دهی نادرست او، برخی لحظات نگران‌کننده برای هواداران به وجود آورده و حتی شانس یونایتد را برای صعود به لیگ قهرمانان اروپا تهدید کرده است.

بدتر از همه این است که او اجاره می‌دهد شوت‌هایی را که به راحتی می‌تواند نجات دهد، به دروازه وارد شوند. این نوع شوت‌ها که توسط داوید د‌خیا، پیشکسوت سابق که در تابستان گذشته به طور غیررسمی از تیم اخراج شد، با حداقل سر و صدا از دروازه دور می‌شد.

۶. فابین بارتز، فاتح جام جهانی و قهرمان اروپا با فرانسه

تصور می شد که بارتز برای جانشینی اشمایکل اعتماد به نفس لازم را دارد. معلوم شد که او کمی بیش از حد اعتماد به نفس دارد. دوران سه ساله او در یونایتد را بیشتر به خاطر دادن دو گل به تیری آنری در شکست 3-1 مقابل آرسنال، تنها یک ماه پس از انجام دو خطای فاجعه بار در باخت به دپورتیوو لاکرونیا، به یاد می آوریم.

این مرد فرانسوی به طور باورنکردنی متفاوت بود، یک بار به صورت یان هارت از لیدز لگد زد و یک پنالتی را پذیرفت، اما به نوعی در زمین ماند و آن را نجات داد. او همچنین به شکل معروفی سعی کرد تا با ایجاد ترس در پائولو دی کانیو از وست هام روی حریفش تاثیر بگذارد و با بالا بردن دست به حریفش اعلام کند که خارج از بازی است، اما این بازیکن ایتالیایی توانست گلزنی کند و یونایتد را از جام حذفی حذف کند.

بارتز به یونایتد کمک کرد تا در سومین فصل خود قهرمانی را از آرسنال پس بگیرد، اما در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید، ضعف نشان داد و در هر دو بازی سه گل به تیم حریف اجازه داد. او دیگر هرگز برای تیم به میدان نرفت.

منبع: سایت گل