قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال ایران؛ دربی تهران در هفته ششم

مراسم قرعه‌کشی فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۴ لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شد و ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها رقبای خود را شناختند.

بر اساس این قرعه‌کشی دربی تهران میان پرسپولیس و استقلال در هفته‌های ششم و بیست و یکم برگزار خواهد شد. در ابتدای این مراسم مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی اعلام کرد که ۱۶ داور، ۱۰ کمک داور، ۱۲ اپراتور و ۹ تکنیسین برای استفاده از این سیستم به صورت کامل آموزش دیده‌اند.

او البته اشاره‌ای نکرد که قرار است استفاده از وی ای آر در رقابت‌های لیگ ایران دقیقا از چه زمانی در دستور کار قرار گیرد و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که چندین دستگاه وارد کشور شده و چندین مورد دیگر هم «به زودی» وارد خواهد شد. تاج در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد که به زودی نماینده فیفا برای بررسی VAR به ایران سفر خواهد کرد.

بر اساس قرعه کشی صورت گرفته رقابت‌های لیگ برتر فصل جدید از روی ۲۵ مرداد برگزار می‌شود و این در حالی است که وضعیت استادیوم‌های تیم‌ها شرایط مطلوبی ندارد. بنا بر اعلام مقام های فدراسیون فوتبال ورزشگاه آزادی همچنان در دست تعمیر است و دو تیم پرطرفدار پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس باید در ورزشگاه تختی از مهمانان خود پذیرایی کنند. استادیومی که تنها ۳۲ هزار نفر ظرفیت پذیرش تماشاگر خواهد داشت.

بر این اساس قرار شده پرسپولیس و استقلال تنها دیدارهای مهم خود مقابل یکدیگر و همچنین مدعیان قهرمانی یعنی سپاهان، تراکتورسازی را در استادیوم آزادی برگزار نمایند.

تیم تازه راه یافته به رقابت‌های لیگ یعنی چادرملو اردکان هم ورزشگاه شهر قدس در نزدیکی تهران را به عنوان استادیوم خود معرفی کرده است. وضعیت استادیوم تیم خیبر خرم‌آباد هم مشخص نیست و شرایط استادیوم‌های دو تیم شمالی رقابت‌های لیگ امسال یعنی ملوان بندر انزلی و نساجی قائمشهر هم چندان تعریفی ندارد.

همچنین موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها هم از دیگر مسائل مورد چالش در رقابت‌های لیگ خواهد بود و هنوز مشخص نیست ورزشگاه‌های تیم‌های تراکتور سازی تبریز و سپاهان اصفهان همچنان به سیاست ممانعت از ورود زنان به استادیوم‌ها ادامه خواهند داد یا خیر.

با تغییر محل برگزاری مسابقات دو تیم پرسپولیس و استقلال از ورزشگاه آزادی به تختی شرایط برای زنان نیز دشوارتر خواهد شد. رفعتی، دبیر کارگروه استانداردسازی ورزشگاه های لیگ در این خصوص گفت: «ظرفیت کل ورزشگاه تختی ۳۲ هزار نفر است که ظرفیت مفید آن به ۳۰ هزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد. سه هزار صندلی به تماشاگران تیم میهمان، هزار و ۲۰۰ صندلی به بانوان و بقیه صندلی‌ها به هواداران تیم میزبان اختصاص می‌یابد.»

به عبارت دیگر سهم تماشاگران زن دو تیم استقلال و پرسپولیس برای دیدن تیم محبوبشان حتی از ظرفیت تیم مهمان هم کمتر خواهد بود.

رقابت‌های لیگ برتر فصل جدید فوتبال ایران در حالی آغاز خواهد شد که هنوز سایه سنگین فساد بر سر فوتبال ایران سنگینی می‌کند. سهیل مهدی و خداداد افشاریان مسئول برگزاری لیگ و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در فصل گذشته هنوز به دلیل نقش داشتن در پرونده فساد در زندان هستند. مهدی تاج در خصوص برخوردهای صورت گرفته با ماجرای فساد در فوتبال گفت: «در پرونده فساد باید هرکسی در هر مقامی پاسخگو باشد و تمامی همکاران من استقبال کرده‌اند. امسال باید یک لیگ پاک خوب و منظم داشته باشیم. درباره مسائل نظارت و داوری با نهادهای بازرسی مشورت کرده‌ایم. هر کسی که فراخوانده می‌شود باید برود و پاسخگو باشد. از ورود دستگاه قضایی برای این منظور کاملا استقبال می کنیم.»

قرعه‌کشی صورت گرفته برای هفته اول مسابقات لیگ برتر به این صورت است:

پرسپولیس – ذوب‌آهن اصفهان
سپاهان اصفهان – چادرملوی اردکان
هوادار – خیبر خرم‌آباد
ملوان بندر انزلی – گل‌گهر سیرجان
استقلال خوزستان – آلومینیوم اراک
نساجی مازندران – فولاد خوزستان
مس رفسنجان – تراکتور تبریز
شمس آذر قزوین – استقلال