بیماری‌های قلبی علت نیمی از مرگ‌های سالانه

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ایران با اشاره به برگزاری غربالگری رایگان برای ۳ بیماری مرتبط با سلامت قلب، اعلام کرد که جمعیت بالای ۳۰ سال کشور می‌توانند به صورت رایگان در مراکز جامع خدمات سلامت شرکت کنند و تحت غربالگری و خطرسنجی فشار خون، بیماری‌های قلبی و دیابت بررسی شوند.

دکتر کوروش اعتماد در گفتگو با ایسنا، تأکید کرد که بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور مربوط به بیماری‌های غیراگیر است و اگر حدود ۳۵۰ هزار مرگ سالانه در کشور داشته باشیم، نزدیک به ۲۵۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث ترافیکی، دیابت و سرطان‌ها است.

وی تأکید کرد که بیماری‌های قلبی و عروقی بار زیادی از مرگ‌ومیر‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند، به‌طوری که ۴۰ درصد از مرگ‌های سالانه در کشور به علت بیماری‌های قلبی است. این بیماری‌ها شامل سکته‌های قلبی و نارسایی‌های قلبی می‌شوند.

دکتر کوروش اعتماد در مورد بیماری پرفشاری خون نیز اشاره کرد و گفت که در جمعیت بالای ۳۰ سال، حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد از افراد در استان‌های مختلف کشور این بیماری را دارند. این بیماری می‌تواند سبب بروز مشکلات قلبی و عروقی دیگری شود.

وی در مورد عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و بیان کرد که این بیماری‌ها عواملی مشترک دارند که شامل فعالیت فیزیکی ناکافی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل می‌شوند. این عوامل خطر اصلی مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

در آخر، دکتر کوروش اعتماد به نقش سالمندی و افزایش سن در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و اظهار کرد که سالمندی و افزایش سن ممکن است افراد را مستعد ابتلا به این بیماری‌ها کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیراگیر وزارت بهداشت در مورد جزئیات غربالگری رایگان برای ۳ بیماری مرتبط با سلامت قلب توضیحاتی ارائه داد. او به بسته ارزیابی خدمات پایه سلامت اشاره کرد و توضیح داد که جمعیت بالای ۳۰ سال کشور می‌توانند به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند و تحت غربالگری و خطرسنجی فشارخون، بیماری‌های قلبی و دیابت بررسی شوند. او همچنین تأکید کرد که این برنامه از ۱۰ سال قبل تحت عنوان پروتکل پن (PEN) در کشور راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد که برای افرادی که به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، بر اساس سن، سابقه خانوادگی، وزن اضافی و دیگر عوامل، یک برنامه مراقبت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله ترتیب داده می‌شود. این برنامه‌ها به شناسایی بیماری‌ها زودتر کمک می‌کنند و افراد را آگاه می‌سازند.

در مورد وضعیت بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران، وی اشاره کرد که مطالعات نشان داده است که افراد در ایران در معرض عوامل خطری هستند که می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود. این عوامل شامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، تری‌گلیسرید بالا، قندخون بالا، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات، اضافه وزن، چاقی و مصرف نادرست میوه و سبزی‌ها می‌شوند. این عوامل خطر در بیشتر استان‌های کشور شایع است.

وی در خصوص تأثیر کرونا بر بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار کرد که در حال حاضر نمی‌توان به دقت اثرات کرونا بر این بیماری‌ها را بررسی کرد، زیرا نیاز به مطالعات دقیق‌تر داریم. اما او اشاره کرد که پاندمی کرونا سبب کاهش مراجعات افراد به مراکز بهداشتی شده است و برنامه‌های مراقبتی نیز کاهش یافته است.

در پایان، وی به اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در تابستان سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و اظهار کرد که این بسیج ملی باعث افزایش آگاهی مردم از بیماری‌هایشان شد و بیش از ۳۰ میلیون نفر ارزیابی شدند.