بهترین عادت های غذایی

در بسیاری از مواقع وضعیت سلامتی به عادتهای غذایی ما مربوط میشود. اگر میخواهید به وزن مناسبی برسید و چربیهای اضافی بدن خود را از بین ببرید، باید عادت های غذایی سالم را بشناسید و آنها را رعایت کنید. در ادامه چندین مورد عادت های غذایی خوب را ذکر میکنیم که برای رسیدن به سلامتی مؤثر هستند.
۱. آب بیشتر بنوشید.
آب باعث هیدراته ماندن بدن شده و در متابولیسم تأثیر بسیار خوبی دارد. سعی کنید این هدف را برای خود تعیین کنید که بهجای نوشیدنیهای شیرین آب را جایگزین کنید. برای اینکه سریعتر این هدف را به یک عادت غذایی خوب تبدیل کنید، یادداشت کنید که بهعنوانمثال میخواهید ۵ بار در هفته آب را جایگزین نوشیدنی مضر کنید.
۲. آهسته و آگاهانه غذا بخورید.
حدود ۲۰ دقیقه طول میکشد تا سیگنالهایی از معده به مغز برسد و مغز پیام سیر شدن را ارسال کند. به همین دلیل آهسته غذا خوردن باعث میشود، به اندازه نیازتان غذا بخورید و کالری دریافتی خود را کنترل کنید. در حین غذا خوردن، بیشتر توجه را سمت چیزی که میخورید، سوق دهید. خود را به چالش بکشید و سعی کنید هرچند وقت یکبار مدتزمان غذا خوردن را به نیم ساعت برسانید.
۳. میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید.
سعی کنید در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب خود را به میوهها و سبزیجات اختصاص دهید. میوه و سبزیجات چربی اشباع شده و ترانس بسیار کمی دارند. این مواد غذایی سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. با جایگزینکردن آنها بهجای مواد غذایی مضر میتوان تا حد زیادی به سلامت بدن کمک کرد.
۴. غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه شده کنید.
غلات کامل و غذاهای سبوسدار مانند برنج قهوهای، نان سبوسدار و جو دو سر برای سلامت بدن بسیار مفید هستند و خطر ابتلا به انواع بیماریهای قلبی و دیابت را کاهش میدهند. این مواد غذایی احساس سیری را در مدتزمان زیادی ایجاد کرده و باعث مدیریت وزن میشوند. زمانی که در وعده غذایی اصلی از غلات کامل استفاده میکنید، نیاز شما به میان وعدهها کمتر شده و کالری کمتری دریافت میکنید.
۵. هر روز صبحانه بخورید.
صبحانه مهمترین وعده غذایی است که کالری موردنیاز برای شروع روز را تامین میکند. متاسفانه بسیاری از افراد به این وعده غذایی اهمیت نداده و صبحانه را حذف میکنند. برخی افراد هم مواد غذایی مضر مانند کیک و بیسکوییت را به جای صبحانه سالم مصرف میکنند.
یکی از عادت های غذایی خوب خوردن یک صبحانه کامل است. خوردن تخممرغ در صبح گزینه بسیار خوبی برای ایجاد سبک زندگی سالم است.
۶. غذاهایی با نمک کم بخورید.
نمک زیاد باعث افزایش فشارخون میشود. افرادی که فشارخون بالا دارند، بیشتر در معرض بیماریهای قلبی یا سکته قرار دارند. حدود سهچهارم نمکی که هر روز وارد بدن شما میشود، غیرقابلکنترل است. زیرا این میزان نمک در مواد اولیه که خریداری میکنید، وجود دارند. اما میتوانید هنگام خرید به برچسب مواد غذایی توجه کنید و تا جای ممکن از محصولات با نمک کمتر استفاده کنید.
۱۰ توصیه متخصص تغذیه برای عادت غذایی خوب
متخصصان تغذیه برای رعایت رژیم غذایی و ایجاد سبک زندگی سالم به مراجعهکنندگان خود توصیههایی میکنند. در لیست زیر برخی از مهمترین توصیههای دکتر تغذیه برای داشتن عادت های غذایی خوب را ذکر میکنیم.
1. سرعت غذا خوردن را کاهش دهید.
2. بدون لیست خرید به فروشگاه نروید.
3. ترجیحا در صبحانه تخممرغ مصرف کنید.
4. در طول روز آب به مقدار کافی بنوشید.
5. به جای سرخ کردن غذا، آن را آبپز یا کبابی کنید.
6. برای غذا خوردن خارج از منزل رستورانهایی با غذای سالم پیدا کنید.
7. زمان خوردن غذا ابتدا سبزیجات را بخورید.
8. به جای آبمیوه، میوه بخورید.
9. به جای چیپس، پاپکورن استفاده کنید.
10. هنگام آشپزی روغنهای سالم بخورید.