افت تولید دنا تا پایان تیر 1403؛ ناامیدی از کاهش قیمت در بازار

تیراژ تولید دنا تا پایان تیر 1403 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4 دستگاه افت داشته است. ایران خودرویی ها سال گذشته تا پایان اولین ماه از تابستان در مجموع 27 هزار و 181 دستگاه انواع دنا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این خودروساز طی چهار ماه اول سال 27 هزار و 177 دستگاه دنا تولید کرد.

نزدیک بودن تیراژ تولید دنا تا پایان تیر 1403 با همین بازه زمانی در سال گذشته اتفاق عجیبی محسوب می شود که در اولین ماه از تابستان امسال در خطوط تولید ایران خودرو رقم خورده است. به گزارش اقتصادنیوز،‌ افزایش پیدا نکردن تولید دنا در بازه زمانی مورد بررسی خبر خوبی برای بازار خودرو محسوب نمی شود؛ متقاضیان دنا امیدوار بودند ایران خودرو با افزایش تیراژ عرضه دنا زمینه را برای کاهش خودروی محبوب آنها فراهم کند؛ اما همان طور که اشاره شده آمار تولید دنا تا پایان تیر 1403 به نسبت مدت مشابه سال گذشته تغییری به خود ندیده است.

سری هم به آمار فروش دنا تا پایان چهارمین ماه از سال جاری بزنیم و تیراژ فروش را با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم. آبی های جاده مخصوص تا پایان تیر 1403 در مجموع 26 هزار و 744 دستگاه انواع دنا را برای مشتریان فاکتور کردند.

این خودروساز تا پایان تیر 1402 حدود 12 دستگاه بیشتر یعنی 26 هزار و 756 دستگاه دنا به بازار تزریق کرده بود. بنابراین مشاهده می کنیم که تیراژ فروش دنا نیز همانند تیراژ تولید در بازه زمانی مورد بررسی نزدیک به هم بوده است.

ایران خودرویی ها به طور مشخص از برنامه خود برای افزایش تیراژ خانواده دنا در سال جاری رونمایی نکرده اند؛ بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید و عرضه این خانواده خودرویی تغییر محسوسی را به خود ندیده است. بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد؛ اطلاعات منتشر شده در کدال،‌ برای متقاضیان دنا چندان خوش یُمن نبود و می توان گفت به نوعی آنها امید خود را برای کاهش قیمت از مسیر افزایش عرضه از دست داده اند.

ایران خودرویی ها در حال حاضر دو محصول دنا پلاس با موتور EF7P و گیربکس 6 سرعته و همچنین دنا پلاس با موتور EF7 و گیربکس اتوماتیک آپشنال را در خطوط تولید دارند. بررسی اقتصادنیوز از قیمت بازاری دنا پلاس با موتور EF7P و گیربکس 6 سرعته نشان می دهد این خودرو با قیمتی حدود 910 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد.

دنا پلاس با موتور EF7 و گیربکس اتوماتیک آپشنال نیز با قیمتی حول و حوش 980 میلیون تومان در بازار داد و ستد می شود. بنابراین روند کاهش قیمت دنا در سال 1403 ناشی از افزایش تیراژ عرضه نیست بلکه این افت قیمت را باید در سایر عوامل اثر گذار روی قیمت بازاری خودرو مانند نرخ ارز و خروج تقاضا به قصد سرمایه گذاری از بازار خودرو جست و جو کنیم.