ارزان‌ترین جت‌های خصوصی سال ۲۰۲۳

جت‌های بسیار سبک یا VLJ اغلب به‌عنوان مقرون به صرفه‌ترین جت‌های خصوصی درنظر گرفته می‌شوند. این جت‌ها معمولا فقط به یک خلبان نیاز دارند و قادرند حداکثر ۱۰ نفر را با خود حمل کنند. در این مطلب به معرفی ارزان‌ترین جت‌های خصوصی سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

هوندا جت الیت اس (HondaJet Elite S)

ناوگان جهانی هوندا جت، دارای ۲۳۰ هواپیما در سراسر جهان است که ۲۰ فروند از آن‌ها در اروپا استفاده می‌شوند. این جت خصوصی که به‌روز شده هوندا جت الیت ۲۰۱۸ می‌باشد به طور متوسط ۷ میلیون دلار قیمت دارد. الیت جدید ۵ تن وزن دارد و می‌تواند تا ۱۳ کیلومتر ارتفاع و تا ۷۸۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

سسنا سایتیشن ام۲ (Cessna Citation M2)

سسنا ام۲ که بخشی از خانواده سایتیشن می‌باشد، حدود ۴.۸ تن و ۶ میلیون دلار قیمت دارد. این جت با بهره‌مندی از موتورهای قدرتمند FJ44-1AP قادر است با سرعت ۷۸۲ کیلومتر در ساعت پرواز کرده و حداکثر ۲ خدمه و ۷ مسافر را با خود حمل کند‌.

امبرایر فنوم ۱۰۰ای‌وی (Embraer Phenom 100EV)

امبرایر فنوم ۱۰۰ای‌وی، از جدیدترین انواع جت بسیار سبک به شمار می‌رود که تولید آن از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. با وزن ۴.۸ تن قادر است تا ۱۲.۵ کیلومتر ارتفاع بگیرد و حداکثر ۸ نفر را حمل کند. آموزش عملی کار با این جت ۴.۶ میلیون دلاری در آکادمی آموزش پرواز امارات ارائه می‌شود.

سیروس ویژن جت اس‌اف-۵۰ جی۲ (Cirrus Vision Jet G2 Elite)

این جت در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و موتور FJ33-5A به آن اجازه می‌دهد یک خلبان و ۶ مسافر را حمل کرده و تا ۹.۴ کیلومتر ارتفاع بگیرد. وزن آن حدود ۲.۷ تن و قیمت آن تقریبا ۳.۶ میلیون دلار است و برای ایمنی بیشتر به سیستم چتر نجات و سیستم بازیابی چتر بالستیک نیز مجهز شده است.