کشف مجسمه 7متری رامسس دوم در مصر

باستان‌شناسان در جریان کاوش‌ها در منطقه فرمانداری مینیا در مصر یک مجسمه غول‌پیکر متعلق به فرعون رامسس دوم را پیدا کرده‌اند که در دوران سلسله نوزدهم مصر (1292-1190 ق.م) حکومت می‌کرد.

امروز رامسس دوم به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از پرنفوذترین و قدرتمند‌ترین فرعون‌های تاریخ مصر باستان شناخته می‌شود. او کارزارهای نظامی بسیاری را به سمت ناحیه شام هدایت کرد و سلطه مصریان بر کنعان را بازگرداند و آن را به سمت جنوب تا نوبه گسترش داد.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی او مشارکت‌اش در نبرد کادش [قادش] علیه پادشاه هیتی، مواتالیش، بود. با در نظر گرفتن این نکته درباره او که قدرمتمندانه باور داشت سرنوشت برایش بزرگی و شکوه را رقم زده و میل داشت بعد از مرگ در یادها ماندگار شود، شگفت‌انگیز نیست که مجسمه‌های عظیم برای بزرگداشت‌اش در نواحی باستانی مکررا پیدا شوند.

مأموریت باستان‌شناسی مشترک بین مصر و آمریکا اخیرا منجر به پیدا شدن یکی از همین مجسمه‌های غول‌پیکر در منطقه آشمونین شده است. این تیم تحقیقاتی توانسته نیم‌تنه یک مجسمه مهم را در شهر باستانی هرموپولیس، واقع در مرز مصر سفلی و علیا، پیدا کند. این شهر که در میان یونانی‌ها با عنوان شهر «هرمس» و در میان مصریان باستان با عنوان «شهر 8نفر» شناخته می‌شد، میزبان 8رب‌النوع بود که با عنوان اگدود شاخته می‌شدند.

تفسیرهای متعدد از اسطوره‌های خلقت مصری می‌گویند که اگدود، گروهی 8نفره از چند الهه بود که مسئول خلق نخستین تپه، نخستین گل نیلوفر یا بذر کیهان بودند. به باور مصریان، از این مخلوقات بود که خدای خورشید، که اغلب در اسطوره‌شناسی مصری با عنوان خالق برتر شناخته می‌شود، سرچشمه گرفت.

توت، خدای یادگیری و نگهبان کتیبه‌ها، در اینجا پرستیده می‌شد. با اینکه بخش پهناوری از این محوطه قبلا ـ از سال 1929 تا 1939 توسط تیم کاوش آلمانی ـ کاوش شده بود و در طی آن بخش‌هایی از معبد توت در کنار ویرانه‌های مربوط به دوران هلنیستی و رومی پیدا شده بود، هنوز بخش‌های زیادی از آن دست‌نخورده باقی مانده است.

مجسمه تقریبا 4متری رامسس دوم که از سنگ‌ آهک درست شده است، او را در حال نشسته با دو تاج و یک سربند با نشانه مار کبرا نشان می‌دهد. کتیبه‌هایی به خط هیروگلیف که قسمت‌های پشتی ستون مجسمه را تزیین کرده‌اند، دعاهایی برای ستایش پادشاه هستند که نشان می‌دهند اگر مجسمه به پایه‌اش وصل شود، ارتفاع این قطعه سلطنتی به 7متر هم می‌رسد.