کشف مجسمه مرموز 1800 ساله یک زن توسط کارگر ساختمانی

یک مجسمه 1800ساله مرمرین از سر زنی مرموز در جریان عملیات ساختمانی در پارکینگ برگلی هاوس در لینکنشایر در انگلستان پیدا شد.

در آوریل سال 2023 بود که یک کاربر حفار مکانیکی به نام گرگ کرالی این سر عجیب را پیدا کرد. او یک سر مرمرین را پیدا کرد که به گزارش کارشناسان قدمت آن به قرن اول یا دوم میلادی باز می‌گردد. دو هفته بعد بدنه مرمرینی که این سر روی آن قرار می‌گرفته است نیز پیدا شد.

یک میله فلزی در داخل سر مرمرین نیز پیدا شد که احتمالا در قرن 18 به آن افزوده شده و امکان وصل شدن مجسمه به بدنه یا پایه را فراهم می‌کرده است.

این انطباق در آن زمان توسط دالالان عتیقه در ایتالیا ابداع شد تا اشیاء کشف‌شده را برای مسافران اشرافی جذاب‌تر جلوه دهند.

مقامات می‌گویند: «سر متعلق به یک بانوی زیبای رومی است.» بنا به گزارش‌ها اینکه این سر مرمرین و تنه آن چه زمانی مدفون‌ شده‌اند «یک راز» باقی مانده است. توضیحات احتمالی از دزدی مجسمه تا دور انداختن تصادفی آن توسط یکی از افراد خانه و مدفون شدن آن زیر خاک با گذر زمان را شامل می‌شود.

همچنین مشخص نیست که این مجسمه چه مدتی در زیرزمین پنهان بوده است. هر دو شیء بلافاصله بعد از پیدا شدن به موزه برگلی تحویل داده شدند تا مرمتگران حرفه‌ای بتوانند با دقت مجسمه را تمیز کنند که به دنبال آن چهره‌ای زیبا از یک زن رومی پیدا شد.