نکاتی جالب درباره شیراز؛ از ساختارهای باستانی تا موزه‌های فراوان

شیراز یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده و به همین واسطه سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. با توجه به رشد تکنولوژی و پیشرفت سیستم‌های حمل‌ونقل، امروزه راه‌های زیادی برای سفر به شیراز وجود دارد و می‌توانید با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. انتخاب بلیط قطار شیراز، سفر با خودرو شخصی و…، از راه‌هایی هستند که پیش روی شما قرار خواهند داشت. با توجه به این که قبل از شروع هر سفر باید اطلاعاتی نسبی را در مورد مقصد به‌دست آورد، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی یک‌سری نکات جالب در مورد شیراز بپردازیم.

ساختار و موقعیت شهر باستانی شیراز

شاید برای شما هم جالب باشد که شهر شیراز، در ابتدا به شکل دایره‌ای منظم بوده و اطراف آن حصارها و دیوارکشی‌های مختلفی وجود داشته‌اند؛ همچنین در آن زمان‌ها، فضای داخلی شهر به ۱۱ بخش مختلف تقسیم شده بوده و در هر کدام از این بخش‌ها کار به‌خصوصی انجام می‌شده است.

لازم به ذکر است که محل شهر اولیه، در حوالی قلعه ابونصر بوده و تقریبا ۶ کیلومتر با شیراز فاصله داشته است. سکه‌های قدیمی مختلفی از جمله سکه‌های رومی و چینی در این محل پیدا شده‌اند که نشان می‌دهند این مکان رونق فراوانی داشته و در واقع یک مرکز تجاری محسوب می‌شده است. علاوه بر این، باید بدانید که شیراز، تاریخی ۶۵۰۰ ساله دارد اما قدمت شهر فعلی، به دوره ساسانیان باز می‌گردد.

نام‌گذاری شهر شیراز

در منابع تاریخی مختلفی به شیراز اشاره شده و هر کدام از آن‌ها از این شهر با نام‌های مختلفی یاد کرده‌اند. قدیمی‌ترین نامی که برای شیراز وجود دارد، تیرازیس است که برگرفته از نام سومین پسر شاه جهان، تهمورث بوده و طی گذشت سالیان و ایجاد تغییرات زبانی، این کلمه به شیراز امروزی تبدیل شده است.

دوران شکوفایی

با این که این شهر قدمتی‌ طولانی دارد، اما پیشرفت اصلی آن در دوران آل‌بویه اتفاق افتاد. در این دوران شیراز به‌عنوان پایتخت کشور انتخاب شده بود و به همین دلیل، سازندگی‌های زیادی در آن صورت گرفت. قصرهای مختلف، کتابخانه‌ها، کانال آب‌رسانی (نشئت گرفته از رود کر) و…، تنها تعدادی از این موارد هستند.

علاوه بر این، شیراز در دوره‌های اتابکان و صفویان هم مورد توجه بسیاری قرار گرفت و توسعه زیادی در آن رخ داد. لازم به ذکر است که شیراز در‌ دوره‌های دیگری هم به‌عنوان پایتخت انتخاب شده بود اما در هیچکدام از این دوره‌ها، پیشرفت شهر به اندازه سلسله‌هایی که از آن‌ها نام برده شد نبوده است.

شیراز، شهر باغ‌ها

از زمان‌های‌ گذشته تاکنون، شیرازی‌ها علاقه فراوانی به طبیعت داشته‌اند و به همین دلیل سعی می‌کردند تا با ساخت باغ‌‌های مختلف، طبیعت را به محل زندگی خود وارد کنند. ترکیب‌ معماری اصیل شیرازی، درختان، گیاهان و گل‌های فراوان، سبب شده است تا امروزه آثار متنوعی مانند باغ‌های ارم و عفیف‌آباد، وجود داشته باشند.

دقت کنید که به دلیل توریستی بودن شهر شیراز، ممکن است که تهیه بلیط در بعضی از ایام سال مخصوصا ایام تعطیل، کمی دشوار باشد. تفاوتی ندارد که به دنبال بلیط قطار شیراز باشید یا بخواهید از طریق دیگری به این شهر سفر کنید؛ در هر صورت، پیشنهاد می‌کنیم که بلیط خود را از چند روز قبل رزرو کرده تا دچار مشکل نشوید.

رونق شعر و شاعری

یکی دیگر از نکات جالب در مورد شیراز، قدمت شعر و شاعری در آن است. به‌غیر از سعدی و حافظ، شیراز زادگاه شاعران دیگری نیز بوده است که به دلیل شهرت کم‌تر، افراد زیادی آن‌ها را نمی‌شناسند. شیراز قرار بود به‌عنوان دومین مرکز شعر جهان ثبت شود که متاسفانه این عنوان درنهایت به ملبورن استرالیا رسید.

مهم‌ترین لقب شیراز

القاب مختلفی تاکنون به شیراز نسبت داده شده‌اند اما شاید مهم‌ترین لقبی که شیراز دارد، ملک سلیمان باشد. در زمان‌های گذشته و طبق یک‌سری از داستان‌ها، حضرت سلیمان بر موجودات مختلفی از جمله اجنه حکومت می‌کرد و به همین دلیل، می‌توانست کارهایی فراتر از انسان‌های عادی انجام دهد؛ برای مثال، قصرها و بناهایی که می‌ساخت، بسیار عظیم‌تر و باشکوه‌تر از قصرهای عادی بودند؛ چرا که اجنه‌ تحت فرمان حضرت سلیمان، دستورات او را اجرا می‌کردند و بناهایی پرابهت می‌ساختند.

قبل از این که تاریخ باستانی ایران مورد بررسی قرار بگیرد و وجود سلسه‌هایی مانند هخامنشیان تصدیق شود، مردم تصور می‌کردند که بناهایی مانند پاسارگاد، به دلیل داشتن سنگ‌هایی بزرگ‌ و عظمتی بسیار زیاد، توسط حضرت سلیمان ساخته شده‌اند؛ چرا که جابه‌جا کردن این سنگ‌ها و ساخت چنین بناهایی از دست آدم‌های عادی بر نمی‌آید؛ به همین دلیل بود که شیراز به مرور زمان، لقب ملک سلیمان را به‌دست آورد.

موزه‌های جذاب

با توجه به تاریخ طولانی شهر شیراز، طبیعتا آثار باستانی زیادی نیز در حوالی آن کشف شده‌اند. شیراز حدود ۱۷ موزه دارد و از این لحاظ، جزو سه شهر برتر ایران محسوب می‌شود.

منبع: ویجیاتو