موفقیت راهکار دانشمندان برای طول عمر موش‌ها!

تزریق خون موش‌های جوان موجب شد موش‌های پیر ۶ تا ۹ درصد بیشتر عمر کنند. این روش افزایش طول عمر انسان را نیز می‌تواند ممکن سازد؟

گروهی از دانشمندان با اتصال عروق خونی موش‌های پیر به عروق خونی موش‌های جوان، طول عمر موش‌های پیر را افزایش داده‌اند. تزریق خون جوان موجب شد حیوانات پیر ۶ تا ۹ درصد بیشتر عمر کنند که تقریباً معادل ۶ سال اضافی برای یک انسان متوسط است.

این روش از قرن ۱۹ با نام پارابیوز در علم شناخته‌شده است. پژوهش‌ها در دهه ۱۹۵۰ و سال‌های بعد نشان داد که اتصال عروق خون موش‌های پیر به موش‌های جوان می‌تواند علائم پیری موش‌های پیر را کاهش داده و آن‌ها را جوان‌تر به نظر برساند.

پزشکان با تکیه بر نتایج اولیه، تزریق پلاسمای خون افراد جوان را به‌عنوان راهی برای درمان زوال عقل و سایر بیماری‌های دوران پیری پیشنهاد دادند، اما هنوز مزیت‌های بالینی اثبات‌شده‌ای ندارد و می‌تواند خطرناک باشد.

دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک نشان داده‌اند که پارابیوز می‌تواند به اثرات ضدپیری کمک کند. آن‌ها موش‌های پیر و جوان را به هم متصل و سپس آن‌ها را از هم جدا کردند. طول عمر موش‌های پیر بیشتر شد و روند پیری آن‌ها نیز تغییر کرد.

ترکیبات مضر موجود در حیوانات پیر احتمالاً با تزریق خون موش‌های جوان رقیق می‌شوند و ممکن است خون جوان حاوی مولکول‌هایی باشد که سلول‌های موش‌های پیر را دوباره برنامه‌ریزی می‌کنند تا مانند سلول‌های جوان رفتار کنند.

به هر حال، نتایج مطالعه جدید توجیهی برای تزریق سرم انسان‌های جوان به انسان‌های پیر نیست و برای استفاده در کلینیک‌ها، نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق‌تر است.