معرفی 12 پول با ارزش دنیا

ارزش گذاری پول کشورهای مختلف و تاثیر تورم بر آنارزش گذاری پول یک کشور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که نشان‌دهنده قدرت خرید و تبادل آن پول در مقایسه با پول سایر کشورها است. این ارزش تحت تأثیر عوامل گوناگونی مانند تورم، نرخ بهره، عرضه و تقاضا ، میزان ذخایر ارزی، سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی و …. قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی روش‌های ارزش گذاری پول کشورها ، تاثیر تورم بر آن و معرفی پول کشورهای مختلف در لیست با ارزش ترین پول های دنیا میپردازیم.

روش‌های ارزش گذاری پول

برای تعیین ارزش پول یک کشور، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها نرخ تبادل پول با سایر ارزهاست. به زبان ساده‌تر، برای دانستن اینکه چقدر یک پول ارزش دارد، باید ببینیم که با چه مقدار پول کشورهای دیگر مبادله می‌شود. این روش به نام نظام نرخ تبادل شناور شناخته می‌شود و در آن نرخ تبادل پول توسط عوامل بازار مانند تقاضا و عرضه، سودآوری سپرده‌ها، جاری شدن سرمایه و غیره تعیین می‌شود.

روش دیگر ارزش گذاری پول نظام نرخ تبادل ثابت است که در آن نرخ تبادل پول به یک ارز قوی که معمولا دلار آمریکا است ثابت می‌شود. در این روش، بانک مرکزی کشور مربوطه، مسئول حفظ نظام نرخ تبادل است و بوسیله خرید و فروش ارز در بازار جهانی، نوسانات نرخ تبادل را جبران می‌کند.

روش دیگر ارزش گذاری پول نظام نرخ تبادل منعطف است. در این روش، بانک مرکزی هر کشور به صورت محدود در بازار ارز دخالت می‌کند و با خرید و فروش ارز، نرخ تبادل را در یک چارچوب و حدود قابل قبول حفظ می‌کند.

تاثیر تورم بر ارزش گذاری پول

تورم به معنای افزایش قیمت کالاها و خدمات در چند دوره زمانی است که در واقع نشان‌دهنده رشد قیمت کلی کالاها و خدمات در اقتصاد یک کشور است. تورم باعث کاهش قدرت خرید پول در یک کشور می‌شود، یعنی برای خرید مقدار مشخصی از کالا و خدمات، باید پول بیشتری پرداخت کرد، یا به عبارت دیگر برای تبادل همان مقدار پول با سایر ارزهای کشورهای دیگر، مقدار کمتری از آن‌ دریافت می‎شود.

برخی از تاثیرات تورم بر اقتصاد عبارتند از:

– کاهش رشد اقتصادی: تورم باعث می‌شود که قیمت کالاها و خدمات افزایش یابد و در نتیجه تقاضای مردم برای آن‌ کالاها یا خدمات کاهش می‌یابد. این کاهش تقاضا باعث می‌شود که تولیدکنندگان سود کمتری کسب کرده و در نتیجه سرمایه‌گذاری کمتری در آن کشور انجام می‌دهند. این عوامل باعث می‌شوند که رشد اقتصادی کاهش یابد و درآمد ملی آن کشور پایین‌تر بیاید.

– افزایش نابرابری درآمد: یکی دیگر از تاثیرات تورم کاهش قدرت خرید است و در نتیجه افراد با درآمد ثابت یا پایین، قادر به خرید کالا و خدمات قبلی نیستند. این در حالی است که افراد با درآمد بالا، قادرند با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یا ملک، قدرت خرید خود را در برابر تورم حفظ کنند. این عوامل باعث ایجاد نابرابری درآمد بین طبقات مختلف جامعه می‎شود.

– افزایش هزینه‌های نگه‌داری پول: تورم باعث شده تا نگه‌داری پول به شکل نقدینگی، هزینه بالایی داشته باشد. چراکه پول نقد، به سرعت ارزش خود از دست داده و در نتیجه قدرت خرید آن کاهش می‌یابد. بنابراین، افراد و شرکت‌ها سعی می‌کنند پول خود را به صورت سپرده بانکی، سهام، طلا، املاک و غیره نگه دارند.

ارزشمندترین پول های دنیاشاید بسیاری از شما تصور کنید که در رتبه بندی ارزش پول کشورها، دلار آمریکا و یا پوند انگلیس گرانترین پول دنیا باشند؛ اما این طور نیست. در این بخش ارزش پول کشورها به ترتیب ارائه شده است.

1ـ دینار کویت؛ با ارزش ترین پول دنیا

دینار کویت اولین در لیست با ارزش ترین پول های دنیا و واحد پول رسمی کشور کویت است. این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان و درآمد بالایی از منبع انرژی به دست می‌آورد. دینار کویت برای اولین بار در سال 1961 و به دنبال استقلال این کشور از بریتانیا شکل گرفت و از آن زمان به عنوان یکی از با ارزش ترین پول های دنیا شناخته می‌شود.

2ـ دینار بحرین

دومین پول با ارزش دنیا واحد پول رسمی کشور بحرین است و دومین پول در لیست با ارزش ترین پول دنیا قرار دارد. این پول در سال 1965 میلادی به جای روپیه خلیج فارس معرفی شد و از آن زمان به عنوان یکی از با ارزش ترین پول‌های دنیا شناخته می‌شود. علت اصلی با ارزش بودن دینار بحرین فرصت های شغلی فراوان و ذخایر نفتی در این کشور است. در آخرین آمارها، هر دینار بحرین برابر با 2.65 دلار آمریکا معامله می‌شود.

3ـ ریال عمان

یکی دیگر از ارزشمندترین پول های دنیا، واحد پول رسمی کشور عمان است. این واحد پول برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ معرفی شد و به دلیل اینکه عمان یکی از کشورهای تامین‌کننده نفت دنیا است، توانسته ارزش بسیار زیادی پیدا کند. بانک مرکزی عمان ارزش ریال را به نرخ دلار آمریکا وابسته کرده است. در آخرین آمارها، هر ریال عمان برابر با 2.60 دلار آمریکا داد و ستد شده و در لیست ارزش پول کشورها، ریال عمان سومین واحد پولی قدرتمند به‌شمار می‌آید. قابل ذکر است با اینکه ریال عمان گران ترین پول جهان نیست اما در معاملات ارزی زیاد از این پول استفاده می‌شود.

4ـ دینار اردن

یکی با ارزش ترین پول های دنیا واحد پول رسمی کشور اردن است که از سال ۱۹۵۰ به این شکل منتشر می‌شود. دینار اردن به ۱۰ درهم، ۱۰۰ قرش یا ۱۰۰۰ فلس تقسیم می‌شود. دینار اردن در مقام چهارم جدول با ارزش ترین پول های جهان قرار دارد و در آخرین آمارها، هر دینار اردن برابر با 1.41 دلار آمریکا مبادله می‌شود.

5ـ دلار جزایر کیمن

این دلار یکی از با ارزش ترین پول های دنیا است. این جزایر مستعمره بریتانیا هستند و یکی از مراکز مالی بین المللی به شمار می روند. این جزایر مجوزهایی برای صدها بانک، صندوق های تامینی و شرکت های بیمه فراهم کرده‌اند. هر دلار جزایر کیمن تقریبا 1.22 دلار آمریکا ارزش گذاری شده است.

6ـ پوند انگلستان

پوند انگلیس از قدیمی ترین و با ارزش ترین پول های دنیا است. پوند انگلیس یا پوند استرلینگ، واحد پول رسمی کشور بریتانیا و برخی از مناطق زیرمجموعه آن است. پوند انگلیس با نماد £ یا GBP نشان داده شده و به صد پنی تقسیم می‌شود که با حرف p نشان داده می‌شوند. پوند انگلیس یکی از قدیمی‌ترین واحدهای پول در جهان است که هنوز ارزش بالایی دارد و در حال استفاده است.

تاریخچه پوند انگلیس به قرون وسطایی برمی‌گردد که بر اساس وزن نقره ساخته می‌شد. نام پوند از کلمه لاتین libra گرفته شده است که به معنای تعادل یا وزن است.

7ـ فرانک سوییس

یکی با ارزش ترین پول های دنیا، فرانک سوئیس واحد پول رسمی کشور سوئیس و لیختن اشتاین است. فرانک سوئیس با نماد CHF نشان داده می‌شود. فرانک به صد سانتیم تقسیم می‌شود که با حرف c نشان داده می‌شوند. این پول یکی از ارزهای قابل تبادل و پایدار در بازار جهانی است که توسط بانک ملی سوئیس صادر می‌شود.

فرانک سوئیس در حال حاضر دارای اسکناس‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰۰ فرانک و سکه‌های ۵، ۱۰، ۲۰ سانتیم و است. اسکناس‌ها دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلف هستند و روی آن‌ها تصاویر مربوط به مفاهیم زمان، نور، باد، آب و … هستند. این ارز در برخی از کشورهای دیگر هم به عنوان واحد پول غیر رسمی استفاده می‌شود. بعضی از این کشورها عبارتند از: بوزینگن ام هوشرهاین، کامپیونه د ایتالیا، زامبیا، زیمبابوه و نامبیا.

8ـ یورو

یورو واحد پول رسمی منطقه اروپا است که شامل ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا می‌شود. یورو با نماد EUR نشان داده می‌شود. یورو به صد سنت تقسیم می‌شود و با حرف c نشان داده می‌شوند. این پول یا بهتر بگوییم ارز، یکی از ارزهای برتر و پرمصرف در جهان است و بعد از دلار آمریکا، دارای بالاترین حجم مبادلات در بازار فارکس می‌باشد. یورو توسط بانک مرکزی اروپا صادر می‌شود.

یورو در حال حاضر از با ارزش ترین پول دنیا، دارای اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ یورو و سکه‌های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سنت و ۱ و ۲ یورو است. اسکناس‌ها دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلف هستند و روی آن‌ها تصاویر مربوط به سبک‌های معماری مختلف در اروپا هستند.گاین ارز در برخی از کشورهای غیر عضو منطقه اروپا هم به عنوان واحد پول رسمی یا غیر رسمی استفاده می‌شود. بعضی از این کشورها عبارتند از: کوزوو، مونته نگرو، آندورا، سان مارینو، واتیکان و زیمبابوه.

9ـ دلار آمریکا

دلار آمریکا واحد پول رسمی کشور ایالات متحده آمریکا و با نماد $ و کد ایزو ۹۲۱ نشان داده می‌شود. دلار آمریکا به صد سنت تقسیم شده و با حرف c نمایش می‌دهند. دلار آمریکا یکی از ارزهای برتر و پرمصرف در جهان که دارای بالاترین حجم مبادلات در بازار فارکس است.

این ارز در حال حاضر دارای اسکناس‌های ۱، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلار و سکه‌های ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ سنت و ۱ دلار است. اسکناس‌ها دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلف هستند و روی آن‌ها تصاویر مربوط به رئیس جمهوران، ساختمان‌ها و نشان‌های تاریخی ایالات متحده هستند.

10ـ دلار کانادا

یکی دیگر از با ارزش ترین پول های دنیا، دلار کانادا واحد پول رسمی کشور کانادا است که با نماد C$ و کد ایزو ۹۲۱ نشان داده می‌شود. دلار کانادا به صد سنت تقسیم می‌شود که با حرف c نشان داده می‌شوند. این پول یکی از ارزهای پرمصرف در جهان است و در بازار فارکس پس از دلار آمریکا، یورو، ین و پوند انگلستان، پنجمین ارز پرمبادله است.

دلار کانادا در حال حاضر دارای اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلار و سکه‌های ۵، ۱۰، ۲۵ سنت و ۱ و ۲ دلار است. اسکناس‌ها دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلف هستند و روی آن‌ها تصاویر مربوط به شخصیت‌ها، حیات وحش، نقشه و نمادهای تاریخی و فرهنگی کانادا هستند.

11ـ دلار استرالیا

دلار استرالیا در سال ۱۹۶۶ به جای پوند استرالیا به عنوان واحد پول رسمی کشور انتخاب شد و نرخ تبدیل دو دلار به یک پوند بود. این رز دارای اسکناس‌هایی با جنس پلیمر است که مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند و نمی‌توان تقلبی آن را چاپ کرد. این اسکناس‌ها در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار در جهان به جای کاغذ به چاپ رسیدند.

دلار استرالیا روی بعضی از سکه‌ها و اسکناس‌های خود تصویر ملکه الیزابت دوم را نشان می‌دهد. این امر به این دلیل است که استرالیا بخشی از کشورهای همسود (Commonwealth) بریتانیا است و ملکه به عنوان سرپرست کشور شناخته می‌شود و به طور رسمی با نماد A$ یا AU$ نشان داده می‌شود، اما مردم بومی این کشور معمولاً آن را با نام «آس» (Aussie) صدا می‌زنند.

پول کشور استرالیا در سال ۲۰۲۲ ششمین ارز پرمصرف در بازار فارکس و هفتمین ارز پرمصرف در صندوق‌های اقتصاد جهان شناخته شد.

12ـ دلار سنگاپور

یکی از با ارزش ترین پول های دنیا دلار سنگاپور واحد پول رایج در کشور سنگاپور است و با کد ایزوی SGD شناخته می‌شود. اسکناس‌های رایج دلار سنگاپور شامل 2 ، 5 ، 10 ، 20 ، 50 ، 100 و 1000 دلاری می‌باشند.

در سال 2017، دلار سنگاپور یکی از قدرتمندترین ارزهای در گردش شناخته شد و ذخایر خارجی سنگاپور از آوریل 2017 رسما به بیش‌از 260.7 میلیارد دلار رسید. همچنین دلار سنگاپور به دلار آمریکا نسبتا پایدار است و نوسانات بسیار کمی دارد.