معرفی بهترین فیلم‌های هندی قرن بیست و یکم

در دهه هشتاد و نود میلادی سینمای هند تسلیم هجوم پول، عضله و زوال کنترل خلاقانه کارگردانی شد و همین نیز سبب گشت تا محتوا، موضوعیت و واقع‌گرایی در صنعت فیلم هند نادیده گرفته شود و منجر به آن شد تا فیلم‌های هندی به طور فزاینده‌ای جذابیت هنری خودشان را از دست بدهند. با فرا رسیدن قرن بیست و یکم و قرار گرفتن در معرض سینمای جهانی و افزایش حساسیت‌ها به برخی از فیلمسازان اجازه داد تا دست به تجربه‌های تازه بزنند و برای تغییر تلاش کنند.

با وجود اینکه نیاز به دگرگونی وجود داشت اما افراد اندکی مایل به انجام این کار بودند. با این وجود، قرن بیست و یکم شاهد ورود و رشد برخی از فیلمسازان و اکران فیلم‌های بسیار مهمی بود که شایسته ستایش بودند. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با بهترین فیلم‌های هندی قرن بیست و یکم آشنا شوید.

۱۰. فیلم Rang De Basanti

محصول سال ۲۰۰۶

فیلم «زعفرانی رنگش کن» توانسته در گذر زمان پابرجا باقی بماند. این اثر سینمایی ریشه در ارزش‌های لیبرال تعهد به آرمان مردم یک ملت دارد و آن را به‌عنوان شکل واقعی میهن‌پرستی ترسیم می‌کند و مسائلی همچون استعمار و تبعیت از دولت نئولیبرال را مورد بررسی قرار می‌دهد. همین نیز سبب شده تا رادیکال‎ترین شخصیت این فیلم شکل بگیرد، کسی که اساساً استدلال می‌کند که جوانان در آن زمان برای آزادی کامل می‌جنگیدند و اکنون نیز برای همین می‌جنگند.

کارگردان در این اثر سینمایی قصد دارد تا درباره فساد ریشه‌دار در نهادهای سیاسی صحبت کند و باید گفت که فساد تنها نشانه‌ای از مجموعه‌ای از مشکلات بزرگتر در جامعه هند است. در حالی که فیلم «زعفرانی رنگش کن» اثری الهام‌بخش است و اقدام علیه نظام‌های سرکوبگر را برمی‌انگیزد، در مورد مسئله ناآگاهی واقعی نسبت به مشکلات اساسی نیز صحبت می‌کند.

۹. فیلم Sonchiriya

محصول سال ۲۰۱۹

فیلم «پرنده طلایی» را می‌توان به معنای واقعی کلمه پرنده طلایی سینمای هند در سال ۲۰۱۹ دانست. شجاعت فیلم‌نامه فیلم «پرنده طلایی» در نحوه بررسی آن از نقاط ضعف جامعه دیده می‌شود. همه در این داستان شکسته‌اند و جامعه‌ای را منعکس می‌کنند که با دولت و نهادهای اجتماعی که ظلم را مشروع می‌سازند، مخالفت دارند.

این اثر سینمایی توانسته تمام شخصیت‌های خودش را به شدت آسیب‌پذیر نگه دارد و حتی پس از مرگ نیز آن‌ها را مسئول می‌یابد و کشمکش افراد با شیاطین گذشته خودشان را نشان می‌دهد، افرادی که در زمان حال در حال از دست دادن هویت خودشان هستند و این در حالی است که آینده به سرعت در حال نزدیک شدن به آن‌ها است. داستان‌های فرعی در این فیلم به‌خوبی به اجرا در آمدند و بازیگران نیز در نقش‌های خود درخشیدند، به‌خصوص سوشانت سینگ راجپوت که بهترین نقش‌آفرینی خودش را ارائه می‌کند.

۸. فیلم Haider

محصول سال ۲۰۱۴

فیلم «حیدر» یک شعر سیاسی، سیلی ادبی، خشم نویسندگی و انگشتی بلند شده از بی‌تفاوتی است. این اثر سینمایی یک کار هنری خوب است که در هر بخش فیلم‌سازی عالی است. مسلماً این فیلم بهترین فیلم کارنامه ویشال بهاردواج است و همچنین بهترین نقش‌آفرینی کارنامه هنری شهید کاپور را به نمایش در می‌آورد. این فیلم یادآوری از وظیفه هنرمند است و در عین حال، به خودش متعهد می‌ماند و مطمئنا اینکه فیلمی هندی در آینده بتواند بهتر از فیلم «حیدر» در زمینه‌های اقتباس‌های ادبی عمل کند، واقعاً عالی خواهد بود.

۷. فیلم Veer-Zaara

محصول سال ۲۰۰۴

فیلم «ویر زارا» اثری موزیکال و فانتزی است که عشق آرمانی و قدرت آن را در دنیای نفرت به تصویر می‌کشد. همین فرض داستانی با اشتیاق محضی در فیلم‌نامه گنجانده شده و عشق را فراتر از ساختارهای انسانی مفهوم‌سازی می‌کند. کارگردان یاش چوپرا با عشق همانند یک نیروی فوق‌العاده قدرتمند رفتار می‌کند که می‎تواند نتایج غیر قابل تصوری را در اکثر رویدادهای عادی رقم بزند.

با اینکه این فیلمساز در آثار قبلی خودش نیز همین روند را در پیش گرفته بود ولی تجربه‌اش سبب شده تا این اثر اطمینان و اعتماد بیشتری داشته باشد. تصویرگری از فریم‌های گرمسیری، موزیکال‎های مسحورکننده و حضور باشکوه از شاهرخ خان جذابیت این اثر سینمایی را دو چندان کرده است.

۶. فیلم October

محصول سال ۲۰۱۸

فیلم «اکتبر» تصویری بدون تحریف و ظریف از عشق نافرجام است که بدون شک تجربه سینمایی مسحورکننده‌ای را به ارمغان آورده است. این اثر سینمایی اعتماد شما به زیبایی‌ای را باز می‌گرداند که سینما می‌تواند به تصویر بکشد. از نظر زیبایی‌شناختی این فیلم بسیار جذاب است و از منظر صوتی نیز بسیار آرامش‌بخش احساس می‌شود و ذهن را آرام می‌کند. بزرگترین جنبه فیلم نیز ارزش‌گذاری بی‌قید و شرط در زندگی انسان با حسن نیت است.

۵. فیلم Masaan

محصول سال ۲۰۱۵

فیلم «ماسان» اثر سینمایی نابی به شمار می‌رود که هنر را به درون زندگی می‌دمد. نیراج گایوان توانسته ضروری‌ترین پیچیدگی‌های انسان‌ها را به نمایش بگذارد و داستانی از زندگی و مرگ را به شکلی بی‌عیب و نقص پیرامون آن روایت کند، داستانی که بدون هیچ مانعی جریان پیدا می‌کند و هیچ گاه زیر بار پیچیدگی‌هایی که به دوش می‌کشد، کمر خم نمی‌کند. افراد در زمینه فیلم انتخاب‌های متفاوتی دارند اما فیلم «ماسان» اثری است که اکثر افراد آن را گرامی می‌دارند.

۴. فیلم Sardar Udham

محصول سال ۲۰۲۱

بارزترین مشکل در فیلم‌های بیوگرافی، وفاداری فیلمساز به موضوع است تا جایی که کل فیلم‌ها تابعی از موضوعی می‌شوند که در زمینه‌ای محدود قرار دارد. این کار موضوع را تک بعدی می‌کند و دنیای اطراف آن نیز فراتر از جنبه‌های زیبایی شناسی سطحی نمی‌رود. فقط کافی نیست که بدانیم سوژه چه کرده بلکه باید بدانیم که در اطراف آن‌ها چه می‌گذرد و وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چگونه روی داستان تأثیرگذار است.

داستان اودهام سینگ در مورد بی‌اخلاقی مردی که جان مرد دیگری را می‌گیرد، نبود بلکه درباره مردی بود که نمادی از ظلم را پایین آورد و نشان داد که روح انقلاب بر انتقام‌جویی مسلط است. کارگردان شوجیت سیرکار به طرز درخشانی توانسته اضطراب دولت در هنگام جنب و جوش انقلابی را به تصویر بکشد.

بیشتر فیلم‌های بیوگرافی درباره تاریخ استعماری هند، بیشتر درباره خود تاریخ هستند و افراد داخل آن را به‌خوبی به نمایش در نمی‌آورند اما این اثر سینمایی توانسته در این زمینه خویشتن‌داری کند و همین نیز آن را بسیار بهتر کرده است. فیلم «سردار اودام» فراتر از جنبه‌های روان‌شناختی رفته و پا در عرصه جامعه‌شناختی گذاشته است. فیلم‌نامه این اثر روان است و همه سکانس‌ها در هماهنگی بسیار خوبی با یکدیگر قرار دارند که توانستند تصویر خوبی از این داستان را به نمایش در بیاورند.

۳. فیلم The Lunchbox

محصول سال ۲۰۱۳

کارگردان ریتش باترا عشق را در نادیده‌گرفته شده‌ترین عناصر زندگی می‌یابد. ما زندگی می‌کنیم، عشق می‌ورزیم، تجربه می‌کنیم و با این حال، نمی‌فهمیم که منشأ عشق ما و منبع شدت آن همیشه آن چیزی نیست که تصور می‌کنیم. ایده‌های مرسوم درباره عشق آن‌قدر مورد بهره‌برداری قرار گرفتند که سبب شده مخاطبان به کلیشه‌ها علاقه‌مند شوند. با این حال، وقتی فردی سعی دارد ایده دیگری را ارائه کند، شکست می‎خورد.

با این حال، ریتش باترا متوجه شده که عشق برای هر یک از ما به نحو متفاوتی رقم می‌خورد. همین نیز سبب شده تا او در این اثر سینمایی، داستان عاشقانه‌ای را به نمایش در بیاورد که بسیار نادر است اما غیر ممکن نیست. این فیلمساز رویکردی صبورانه را در پیش می‌گیرد چراکه عاشق شدن تجربه‌ای آرام و لطیف است. همین نیز سبب شده تا این اثر فیلم عاشقانه تازه‌ای باشد.

۲. فیلم Gangs of Wasseypur

محصول سال ۲۰۱۲

فیلم «دارودسته‌های واسیپور» اوج هنر کارگردان آنورانگ کاشیاپ است. شما می‌توانید یک فیلم را به دلیل محتوایش بشناسید، می‌توانید فیلم را به دلیل ظرافت فنی‌اش تحسین کنید، می‌توانید فیلم را به دلیل آهنگ‌هایش ستایش کنید یا اینکه می‌توانید یک فیلم را به‌خاطر هنرنمایی و نقش‌آفرینی‌های درخشانی که از بازیگران می‌گیرد، برجسته کنید.

فیلم «دارودسته‌های واسیپور» اثری تقریباً کامل است و کلاس درس عالی‌ای برای کسانی است که دوست دارند فیلمسازی را یاد بگیرند و این در حالی است که سرگرمی بسیار زیادی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. فیلم «دارودسته‌های واسیپور» یک دوره عظیم بیش از ۵۰ سال را در مدت زمان کمی بیش از ۵ ساعت جای می‌دهد و تدوین آن چنان خوب است که اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

آنورانگ کاشیاپ برای تدوین این اثر از فیلم City of God و فیلم Goodfellas الهام گرفته اما توانسته اصالت فیلم خودش را حفظ کند. فیلم «دارودسته‌های واسیپور» نه تنها ادای احترامی به ژانر جنایی است بلکه از بسیاری از جهات به سینمای هند نیز ادای احترام می‌کند. فیلم‌نامه این اثر به شکلی درخشان نوشته شده و فرهنگ هندوستان را به‌خوبی روایت می‌کند. همین نیز سبب شده تا این اثر حماسه‌ای از شهری کوچک باشد که جهانی شده است.

۱. فیلم Ship of Theseus

محصول سال ۲۰۱۲

فیلم «کشتی تسئوس» همانند رودخانه‌ای پر از پیچ و خم درون ذهن فرد جریان پیدا می‌کند و در طی این فرایند روی روح مخاطب نیز تأثیر می‌گذارد. این اثر روایت چندگانه خودش را به‌صورت موازی به اجرا در نمی‌آورد بلکه هر داستان را جدا می‌کند تا تجربیات جداگانه‌ای را ارائه کند. این اثر سینمایی همچنین دارای شخصیت‌های جالب با ایده‌های جذاب است و در ادامه منجر به تجربه‌ای غنی می‌شود که شما را به درون خودش می‌کشد.

هر کسی ترجیحات خاص خودش را دارد اما باید گفت که بسیاری از فیلم‌بازان بر این باور هستند که فیلم «کشتی تسئوس» بهترین فیلم هندی در سال‌های اخیر بوده است. بدون شک این اثر بهترین فیلم هندی قرن و یکی از بهترین فیلم‌های هندی تاریخ است. این اثر سینمایی واقعا توانسته فوق‌العاده بودن را معنا کند.

تعدادی دیگر از بهترین فیلم‌های هندی قرن بیست و یکم:

فیلم Udaan (اودان) – محصول سال ۲۰۱۰

فیلم Taare Zameen Par (ستاره‌های روی زمین) – محصول سال ۲۰۰۷

فیلم Gulaal (سرخ) – محصول سال ۲۰۰۹

فیلم Tumbbad (تومباد) – محصول سال ۲۰۱۸

فیلم Hera Pheri (سه نخاله) – محصول سال ۲۰۰۰

فیلم Black Friday (جمعه سیاه) – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم Omkara (اومکارا) – محصول سال ۲۰۰۶

فیلم Meel Patthar (نقطه عطف) – محصول سال ۲۰۲۰

فیلم Titli (پروانه) – محصول سال ۲۰۱۴

فیلم Jhund (جوند) – محصول سال ۲۰۲۱

منبع: گیمفا